استفاده از ماشین ظرفشویی عامل افزایش بروز آلرژی و آسم در کودکان

 نتایج این تحقیق تاییدی دیگر بر «نظریه رعایت بهداشت» است. این نظریه می گوید مواجهه بچه در سالهای اول عمرش با میکروب ها موجب می شود تا سیستم ایمنی بدن او بهتر کار کند.

به گفته محققین بررسی های قبلی نشان داده است که شستن ظروف با دست مانند ماشین ظرفشویی نمی تواند میکروب های روی ظروف را پاک کند و این موجب تماس بیشتر کودک با میکروب ها و در نتیجه تحریک سیستم ایمنی و کاهش آلرژی در وی می گردد.

در این تحقیق هزار خانواده سوئدی که بچه های ۸-۷ ساله داشتند از نظر وجود علائم آسم و آلرژی و اگزما در کودک، خانواده و عادات شستشوی ظروف خانه مورد بررسی قرار گرفتند. این بررسی نشان داد در ۱۲ درصد خانواده های تحت مطالعه که ظروف خانه با دست شسته می شد احتمال بروز علائم حساسیت در کودک خانواده نصف آنهایی بوده که در منزل از ماشین ظرفشویی استفاده می کردند.

به گزارش مهر،دکتر «بیل هسلمر»، سرپرست تیم تحقیق در بیمارستان اطفال کوئین سیلویا کشور سوئد، در این باره می گوید: «ما صرفاً رابطه بین شیوه های ظرفشویی و احتمال خطر بروز آلرژی را مورد آزمایش قرار دادیم، و یافته هایمان به خوبی مطابق با نظریه رعایت بهداشت بود. بدین ترتیب ما نتیجه گرفتیم که شستشوی ظروف با دست با افزایش احتمال قرارگیری در معرض میکروب ها مرتبط است، چراکه موجب تحریک سیستم ایمنی بدن و متعاقیاً آلرژی کمتر در کودک می شود.»

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا