دولت بخشی از بازار خود را در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار دهد

نقش و اهمیت توسعه شرکت های دانش بنیان در تحقق اقتصاد دانش بنیان انکارناپذیر است. در حقیقت این شرکت ها به موتور محرکه اقتصاد دانش بنیان می مانند که می تواند دشد پایدار اقتصادی و پیشرفت و رفاه جامعه را در پی داشته باشد.

اما یکی از مهم ترین چالش های دولت و فعالان عرصه های اقتصادی، نحوه حمایت موثر از این شرکت هاست. خوشبختانه در دو سال اخیر دولت اهتمام جدی به مساله شکل گیری و بالندگی شرکت های دانش بنیان داشته است و در این راستا، صندوق نوآوری و شکوفایی برای تامین منابع مالی فعالیت این شرکت ها تاسیس شده است اما کارشناسان و صاحب نظران بر این باورند که برای تحقق اقتصاد دانش بنیان نیاز به حمایت های بیشتر و موثرتر از شرکت های دانش بنیان است.

حسین ذوالانوار؛ عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت حمایت از شرکت های دانش بنیان به ویژه در بحث تخصیص اعتبار به خبرنگار سیناپرس گفت: حمایتی که از شرکت های دانش بنیان صورت می گیرد، تا پارسال حمایت کمی بود. یعنی معاونت محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری، سال گذشته حدود 100 میلیارد تومان برای این شرکت ها هزینه کرد که عدد ناچیزی است. امسال اظهار امیدواری کرده اند این رقم به 1000 میلیارد تومان برسد. هرچند که این عدد هم خیلی زیاد نیست اما افزایش 10 برابری اعتبارات، اوضاع را متحول می کند.

وی افزود: اگر شرکت های دانش بنیان رشد پیدا کنند و به شکوفایی برسند، قدرت کشورهای غربی در برابر ما کاهش می یابد و امکان زورگویی نخواهند داشت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: الان تعداد شرکت های دانش بنیان ثبت شده کم است در حالی که تعداد شرکت های موجود بسیار زیاد است. دلیل اینکه همه این شرکت ها به ثبت نرسیده است، مراحل اداری سخت و پیچ در پیچی است که برای ثبت شرکت های دانش بنیان تعریف شده است. باید روند ثبت این شرکت ها و گذر از مراحل اداری تسریع گردد و به این شرکت ها  در بحث تولید و به ویژه بازاریابی کمک شود. چراکه توجه به بازاریابی محصولات دانش بنیان بسیار مهم است.

دلیل اینکه همه این شرکت ها به ثبت نرسیده است، مراحل اداری سخت و پیچ در پیچی است که برای ثبت شرکت های دانش بنیان تعریف شده است

ذوالانوار خاطرنشان کرد: اگر دولت بخشی از بازار خود را در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار دهد و واردات را بر خود حرام کند، رشد اقتصادی کشور بسیار چشمگیر خواهد شد و قدرت ما در مقابل تولیدات جهانی بالا می رود. در این صورت میزان تهدیدی که بر کشور وارد می شود، تقلیل خواهد یافت.

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی در پایان متذکر شد: ما از آقای ستاری و همکاران ایشان تشکر می کنیم اما انتظار داریم که مراحل کار را برای شرکت های متقاضی دانش بنیان شدن، کاهش دهند و حمایت های پیش بینی شده برای امسال نیز به صورت کامل محقق شود. فراموش نکنیم این شرکت های دانش بنیان هستند که می توانند اقتصاد کشور را به جلو ببرند و آن را شکوفا کنند، چراکه با فعالیت این شرکت ها ابتدا فناوری رشد می کند و با رشد فناوری، شاهد رشد اقتصاد خواهیم بود.         

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا