گزارش تصویری از بازیافت مهمات جنگی در شرق اروپا

یکی از صنایع بزرگ و گسترده در جهان ، صنایع نظامی است که در ذات خود مخرب بوده و در هر صورت مخل سلامت و آسایش انسان ها و محیط زیست به شمار می رود . اگر چه استفاده اصلی این تجهیزات در دوران جنگ بوده و بسیاری از کشورها اقدام به ذخیره و انبارسازی این تجهیزات می کنند اما باید در نظر داشت که معمولا بنا به دلایل مختلفی از جمله قدیمی  شدن تکنولوژی ها ، پایان جنگ و …. همواره مقادیر زیادی از تجهیزات نظامی و مهمات مربوط به آن ها در بخش های مختلف دنیا باقی می ماند که نگهداری و معدوم سازی آن ها با مخاطراتی همراه است . یکی از گزینه های پیش روی شرکت ها و دولت هایی که با این معضل همراه هستند ، بازیافت و استفاده مجدد از این تجهیزات و مهمات نظامی جهت مصرف در صنایع دیگر محسوب می شود که البته این فرایند نیازمند توجه ، دقت و احتیاط بسیار بالائی بوده و کار دشواری محسوب می شود .

بازیافت و استفاده مجدد از این تجهیزات و مهمات نظامی جهت مصرف در صنایع دیگر محسوب می شود که البته این فرایند نیازمند توجه ، دقت و احتیاط بسیار بالائی بوده و کار دشواری محسوب می شود .

در این گزارش تصویری ، عملیات بازیافت مهمات و تجهیزات نظامی در کشور بوسنی و هرزگوین را مشاهده می کنید . این کشور اروپائی در پی بروز تحولات سیاسی دهه نود میلادی که منجر به تجزیه کشور یوگوسلاوی شد ، شاهد جنگ های متعددی بوده و در نتیجه این جنگ ها ، 12 هزار تن مهمات و تجهیزات نظامی غیر قابل مصرف در مناطق مختلف این کشور باقی مانده است . این موضوع سبب شده است که مسئولین دولتی کشور بوسنی و هرزگوین نسبت به تدوین برنامه ای دراز مدت برای بازیافت و استفاده مجدد از مواد اولیه این تجهیزات و مهمات اقدام کرده و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده ، قرار است در سال 2015 میلادی بیش از 2 هزار و 400 تن از این ضایعات ، بازیافت شوند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا