حل معمای 50 ساله منشأ اسیدهای آمینه در ماه

دانشمندان آژانس فضانوردان آمریکا با حمایتهای مالی این آژانس موفق به تأیید اساس مواد ارگانیکی شده اند که پیشتر و در نمونه برداری های صورت گرفته در ماه در قالب مأموریتهای تاریخی آپولو به دست آمده بود.

دانشمندان مطمئن هستند که نمونه های خاک به دست آمده از ماه در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 میلادی حاوی اسیدهای آمینه  است اما تاکنون فناوری مورد نیاز و کارآمد جهت تشخیص آنکه اساس این مواد کجاست وجود نداشته است.

اسیدهای آمینه واحدهای سازنده پروتئینی هستند که اساس شکل گیری ساختارهای ارگانیکی نظیر پوست و مو به حساب می آیند. وقتی که مواد ارگانیکی در نمونه های خاک ماه به زمین آورده شد، علامت سؤال بزرگی در برابر دانشمندان ایجاد شد مبنی بر اینکه « این مواد چگونه و از کجا در ماه پیدا شده اند؟»

حیرت دانشمندان زمانی به اوج خود رسید که اساسا محیط ماه برای هرگونه شکلی از حیات غیرقابل استفاده است.

به طور کلی چهار نظریه درباره منشأ پیدایش این واحدهای سازنده پروتئینی مطرح شده که بادهای خورشیدی و ترکیبات برجای مانده از سوخت راکت موتور فضاپیماهای آپولو از جمله آنها است.

با این حال سیارک ها هم گزینه دیگری هستند که به آن اشاره جدی شده است. اما احتمال چهارم که از همه مهمتر بوده است مربوط به آلودگی هایی می شود که از زمین به ماه منتقل شده و یا در حین ورود نمونه ها به زمین وارد آنها شده است.

دانشمندان ناسا در آزمایشگاه تحلیلی زیست اخترشناسی گادارد ناسا با استفاده از فناوری های پیشرفته امروزی متوجه شده اند که این نمونه ها حاوی ایزوتوپهای کربن 12 بیشتری نسبت به ایزوتوپ کربن 13 (بزرگتر و کمتر واکنشی تر) هستند که با آنچه که انتظار کشف آن در حیات زمینی می رود مطابقت بیشتری دارد.

از این رو اکنون به روشنی تأیید شده است که اسیدهای آمینه کشف شده در ماه در واقع متعلق به زمین بوده اند .