کود زیستی ویژه گندم تجاری سازی می‌شود

دکتر هادی اسدی – رئیس بخش تحقیقات بیولوژی خاک موسسه خاک و آب و مجری تحقیقات تولید کود زیستی ویژه گندم در گفتگو با مهر گفت: پژوهشگران موسسه تحقیقات خاک و آب از سال ۸۳ تحقیقات خود را بر روی تولید کود زیستی ویژه گندم آغاز کردند.

وی افزود: برای تهیه این کود باکتری های مورد نظر از خاک جدا شده و پس از غربالگری و استفاده از آن، شاهد افزایش ۱۵ درصدی عملکرد گیاه بودیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال ۹۱ تولید این کود زیستی به عنوان دانش فنی ثبت شد، افزود: بین سال های ۹۲ و ۹۳ در ۲۵ استان این کود زیستی به صورت آزمایشگاهی و ترویجی در سی نقطه تست شد.

رئیس بخش تحقیقات بیولوژی خاک در موسسه خاک و آب گفت: بررسی نتایج بدست آمده از این تحقیقات نشان دهنده افزایش عملکرد گیاه در ۲۸ نقطه بود. این تحقیقات با توجه به اینکه گندم محصولی استراتژیک برای کشور است ویژه گیاه گندم انجام شد.

به گفته وی، در نهایت این تحقیقات برای نخستین بار در کشور منجر به تولید کود زیستی اختصاصی برای گیاه گندم شد.

اسدی عنوان کرد: تولید کود زیستی در کشور از ۱۲ سال پیش آغاز شده که این کود برای تمام محصولات زراعی توصیه می‌شود و ویژه یک محصول نیست.

وی ادامه داد: بنابراین زمانی که یک کود برای تمام محصولات توصیه می‌شود  تضمینی برای افزایش عملکرد همه محصولات ندارد اما تمام مراحل آزمایشگاهی و ترویجی این تحقیقات فقط برای گندم انجام شده است.

مجری تحقیقات تولید کود زیستی ویژه گندم در موسسه خاک و آب گفت: هفته نخست خرداد ماه توافقنامه انتقال دانش فنی این کود زیستی امضا می‌شود که بر این اساس دانش فنی در مدت زمانی سه ماه به این شرکت انتقال داده می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: پس از آن تولید و تجاری سازی این محصول آغاز شده و در فصل زراعی در پاییز سال جاری این کود زیستی به بازار عرضه می‌شود.

 

 
 
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا