زخمهای بیماران سرطانی و دیابتی با فتوداینامیک درمان می‌شوند

به گزارش مهر، در مرکز جامع ترمیم زخم جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، علاوه بر روش ماگوت تراپی «درمان زخم از طریق لارو مگس» از روش فتوداینامیک تراپی برای درمان زخم های مزمن نیز استفاده می شود.

از کاربرد های فتوداینامیک تراپی، می توان به بهبود زخم های مزمن با کاهش بار عفونی و افزایش سرعت ترمیم زخم نام برد. آزمایش این روش درمانی جدید برای اولین بار در کشور بر روی یک بیمار مبتلا به سرطان پوست و یک بیمار دارای زخم مزمن پای دیابتی در مرکز جامع ترمیم زخم و بافت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران انجام شد.

اخیرا مرکز تحقیقات لیزر در پزشکی جهاد دانشگاهی با همکاری مرکز جامع ترمیم زخم و پژوهشگران آلمانی توانستند روش غیرفعال سازی فتودینامیکی را جهت درمان عفونت های زخم های مزمن و تسریع روند ترمیم زخم بیماران معرفی و اجرا کنند.

در کشورهای مختلف از جمله آمریکا و انگلستان نیز مطالعات مشابهی که اکنون در ایران هم در حال انجام است، انجام می گیرد که نتایج مننتشر شده نشان می دهد استفاده از داینامیک تراپی روند التیام زخم را افزایش می دهد.

جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با برگزاری کارگاهی با حضور کارشناسان متخصص آلمانی،  داروی جدید کلرین ۶ و دستگاه لیزر دایود ۶۶۵ نانومتری را به منظور فتودینامیک درمانی معرفی کرد. این دارو و دستگاه جدید با ویژگی پرتوتابی به ارگان های داخلی بدن نظیر ریه ، سیستم گوارشی و مثانه در درمان توده های سرطانی، ترمیم زخم های پوستی و درمان عفونت های سطحی کاربرد دارد.

غلامرضا اسماعیلی جاوید – مدیر مرکز جامع ترمیم زخم جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با بیان اینکه عفونت زخم مزمن پای دیابتی یکی از مهم ترین عوامل موثر در عدم التیام این نوع زخم ها به شمار می رود، عنوان کرد: متاسفانه به دلیل عوامل مختلف از جمله عدم خون رسانی مناسب و یا اختلال در سیستم دفاعی این بیماران، درمان عفونت این زخم ها میسر نیست و موجب مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک، می شود.

مدیر مرکز جامع ترمیم زخم جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، افزود: مصرف انتی بیوتیک ها، باعث افزایش مقاومت میکروبی و تحمیل هزینه های بالا به بیماران و نظام سلامت می شود.

وی بیان کرد: غیرفعال سازی فتودینامیکی یا فتودینامیک درمانی، روشی مبتنی بر نور و یک داروی حساس به نور است که در سالهای اخیر به عنوان جایگزین درمان عفونت های موضعی از جمله زخم های مزمن مطرح شده است.

وی افزود: در سالهای اخیر محققان بسیاری از کشورها، درصدد یافتن روش موثری به منظور کاهش مصرف آنتی بیوتیک و مقاومت آنتی بیوتیکی باکتریهای مولد عفونت زخم هستند که محققان مرکز تحقیقات لیزر پزشکی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران طی ده سال گذشته با انجام مطالعات بالینی و آزمایشگاهی متعدد سعی کرده اند که روش فتودینامیک درمانی را به عنوان یک روش بی خطر و جایگزین روشهای تهاجمی در درمان بیماری های مختلف از جمله بیماریهای پوست و مخاط و همچنین به عنوان یک روش ضد میکروبی توسعه دهند. 

وی افزود: با استفاده از این روش مصرف آنتی بیوتیک در بیماران مبتلا به زخم های مزمن دیابتی کاهش پیدا می کند. همچنین در هزینه های  این بیماران نیز صرفه جویی می شود. 

اسماعیلی جاوید گفت: در این روش از یک داروی حساسگر نوری که به طور انتخابی به باکتریهای موجود در زخم متصل می شود در ترکیب با نور لیزر استفاده می شود.

وی افزود: مطالعات اولیه حاکی از آن است که این روش می تواند به طور موثر و چشمگیری، باکتری های مولد عفونت های زخم های مزمن را مهار کرده و نیاز به مصرف آنتی بیوتیک خوراکی را در بیماران کاهش می دهد.

مدیر مرکز جامع ترمیم زخم بیان کرد: پژوهشگران بر این باورند که غیرفعال سازی فتودینامیکی می تواند در عصر ظهور باکتریهای مقاوم به آنتی بیوتیک، انقلابی در کنترل و درمان عفونتهای سطحی ایجاد کند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا