ورقه لاستیکی که با کش آمدن برق تولید می‌کند

به گزارش مهر، این فناوری جدید توسط محققان شرکت Ricoh ژاپن ارایه شده و به نظر می رسد کاربردهای گسترده ای خواهد داشت.

از آنجا که مفهوم اینترنت اشیاء این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است، می توان امیدوار بود که از این فناوری نوظهور در آینده ای نه چندان دور جهت تأمین برق لازم چنین شبکه ای استفاده کرد.

این شرکت که تخصص اصلی آن طراحی و تولید تجهیزات الکترونیکی است اعلام کرده که این ورقه لاستیکی تنها در صورت کش آمدن برق تولید می کند.

زمانی که مواد کریستالی نظیر کوارتز و سرامیک کشیده شده یا تحت فشار قرار می گیرند، شارژ الکتریکی تولید می کنند. به این پدیده "فیزوالکتریک" گفته می شود. پیشتر نیز در برخی نقاط جهان از این پدیده در ساختارهایی نظیر کف سالنهای پرتردد ترمینال هواپیماها جهت تولید برق از گام برداشتن افراد استفاده شده است و حالا چنین ایده ای در قالب جدیدی ارایه شده است.

این ورقه لاستیکی قابلیت بالایی در تأمین برق حسگرها دارد و درحالی که در گذشته مواد فیوالکتریکی متنوعی ارایه شده است اما این فناوری جدید به دلیل وزن کمتر و مقاومت بیشتر مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است.

شرکت سازنده اعلام کرده که میلیونها بار این فناوری جدید را مورد آزمایش قرار داده و تاکنون نیز از تمامی آنها سربلند بیرون آمده است.

گرچه این لاستیک خاص در طیف گسترده ای از موارد کاربرد خواهد داشت اما شرکت ژاپنی هنوز تاریخ مشخصی برای تولید انبوه آن اعلام نکرده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا