تدوین فصل سلامت زیست محیطی در مدارس

به گزارش سازمان حفاظت محیط زیست ،مهناز مظاهری افزود: همکاری بی سابقه وزارت آموزش و پرورش با سازمان حفاظت محیط زیست قابل تقدیر است و این همکاری فرصتی برای حفظ محیط زیست ایجاد کرده که نباید از آن غفلت کرد.
وی با اشاره به تفاهم نامه ای که میان معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در اسفند 92 امضا شد، خاطرنشان کرد: براساس این تفاهم نامه، کارگروهی مشترک از نمایندگان دو سازمان جهت اجرایی کردن مفاد تفاهم نامه شکل گرفت.
مظاهری اظهارکرد: پیرو تفاهم نامه منعقد شده در بسیاری از استانها از جمله قزوین، کردستان، بوشهر و خراسان جنوبی تفاهم نامه های استانی میان ادارات کل حفاظت محیط زیست و آموزش و پرورش شکل گرفت.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه یکی از تعهدات وزارت آموزش و پرورش در این تفاهم نامه، ایجاد پست کارشناس مسئول و کارشناس محیط زیست در دفتر سلامت معاونت تربیت بدنی و سلامت به منظور راهبری برنامه ها و فعالیت های محیط زیست در حوزه آموزش و پرورش بود، افزود: همکاری وزارت آموزش و پرورش در ایجاد این پست و فعالیت کارشناسان آن قابل تقدیر است.

**تدوین فصل سلامت زیست محیطی در کوریکولوم جامع آموزش سلامت در مدارس
وی ارتقاء کیفیت وکمیت مطالب آموزشی محیط زیستی در کتب درسی مقاطع مختلف تحصیلی را از دیگر تعهدات وزارت آموزش و پرورش برشمرد و گفت: همکاری بسیار خوب وزارتخانه در اجرایی شدن این بند منجر به تدوین فصلی به نام سلامت زیست محیطی در کوریکولوم جامع آموزش سلامت در مدارس شد که بخش 13 آن کاملا به موضوع سلامت زیست محیطی پرداخته است.
مظاهری با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی با عنوان تبیین سواد و اخلاق محیط زیستی در نظام آموزش رسمی کشور ویژه مولفان کتب درسی وزارت آموزش و پرورش در استان البرز، افزود: آموزش 500 معلم پایه چهارم ابتدایی سراسر کشور در دانشگاه فرهنگیان و اختصاص یکی از بندهای کنفرانس آموزش فیزیک دبیران به محیط زیست و آموزش بیش از 700 نفر از دبیران فیزیک کشور در استان کردستان با مشارکت سازمان حفاظت محیط زیست در همین راستا انجام شده است.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست فعال کردن کد دوره های ضمن خدمت فرهنگیان توسط مسئولان وزارت آموزش و پرورش و در راستای آموزش و ارتقای فرهنگ زیست محیطی کارکنان این وزارتخانه را از جمله اقدامات ارزنده این وزارتخانه برشمرد و افزود: این دوره در سه بخش محیط زیست و دولت سبز، بهداشت و حفاظت محیط زیست، روش های آموزش فعال مهارت های زیست محیطی و به مدت 44 ساعت برگزار شد.
وی برگزاری دوره های عمومی آموزش محیط زیست (قابل استفاده برای تمام پست های اداری و آموزشی) تحت عنوان محیط زیست و دولت سبز برای 19591 نفر شاغل وزارتخانه آموزش و پرورش را نمونه ای دیگر از تعامل سازنده این وزارتخانه با سازمان حفاظت محیط زیست دانست و اظهارکرد: این آموزش ها تا کنون 20استان کشور از جمله اصفهان، خراسان رضوی، همدان، فارس، قم و زنجان را در بر گرفته است.

**تشکل ها دانش آموزی فرصتی برای انتقال آموزه های محیط زیستی به کودکان و نوجوانان از طریق همسالان
مظاهری اشاره ای هم به تلاش های وزارت آموزش و پرورش به منظور ظرفیت سازی برای رشد کمی و توسعه کیفی تشکل های دانش آموزی در زمینه محیط زیست و توسعه پایدار، همچنین بهره گیری از توانمندی دانش آموزان به عنوان محیط یار داشت و از این تشکل ها به عنوان ها فرصتی برای انتقال آگاهی ها، اطلاعات و آموزه های محیط زیستی به کودکان و نوجوانان از طریق همسالان آن ها نام برد. 
معاون سازمان حفاظت محیط زیست بازدید مربیان و دانش آموزان از مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست از جمله بازدید از مرکز تحقیقاتی_ آموزشی و تکثیر یوزپلنگ آسیایی در شرایط نیمه اسارات پناهگاه حیات وحش میاندشت در شهرستان جاجرم، همچنین بازدید از منطقه حفاظت شده توران در استان سمنان یا مناطق حفاظت شده استان کردستان و شهرستان ساری، همچنین برگزاری یک دوره آموزش ویژه دانش آموزان برتر در منطقه حفاظت شده پلنگ دره استان مرکزی ذیل عنوان غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان با اجرای برنامه های تفریحی و فرهنگی در زمینه محیط زیست و توسعه پایدار را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: بدین شیوه دانش آموزان از سنین پایه ای با آموزه های محیط زیستی و اهمیت حفظ آن آشنا می شوند.
وی همچنین از همکاری آموزش و پرورش در برگزاری مراسم های نمادین مناسبت های مختلف زیست محیطی همچون روز هوای پاک و روز جهانی زمین پاک در استان های مختلف همچون قزوین و خوزستان تقدیر کرد و گفت: این مشارکت ها علاوه بر حرکت های نمادین در اقدامات بنیادین نیز ظهور و بروز داشته است.
مظاهری ادامه داد: تهیه و تدوین منشور و شیوه نامه اجرایی مدارس جامع محیط زیستی و برنامه ریزی برای ایجاد 105 هزار مدرسه جامع محیط زیستی (جم) در سراسر کشور را نمونه ای از مشارکت مثبت آموزش و پرورش در اجرای پروژه ها و طرح های محیط زیست مصوب هیات وزیران و همچنین طرح ها و پروژه های ملی محیط زیست دانست و اظهار کرد: پس از اجرای طرح مدارس جامع محیط زیستی به صورت پایلوت از سازمان تعالی مدارس می خواهیم برای مدارس جامع و طبیعت برنامه ریزی ویژه ای انجام دهند.

**آموزش پنج عنوان محیط زیستی در شاخه کار و دانش
معاون سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: تقویت و بهبود برنامه های آموزشی فنی و حرفه ای با اهداف محیط زیست و توسعه پایدار از دیگر اولویت های این تفاهم نامه بود که خوشبختانه پنج عنوان محیط زیستی در شاخه کار و دانش و در کمیته آموزش تخصصی سازمان حفاظت محیط زیست ذیل شورای راهبردی به تصویب رسید. 
مظاهری به استفاده از ظرفیت مدارس هوشمند به منظور آموزش الکترونیکی محیط زیست اشاره کردو گفت: در حال حاضر از تعداد 105 هزار واحد آموزشی و 500 هزار کلاس دایر، تعداد 41 هزار و 43 واحد آموزشی و تعداد 101هزار 940 کلاس در سطح کشور به صورت هوشمند توسط آموزش و پرورش تجهیز شده اند و آموزش مبانی محیط زیست را نیز در دستور کار خود قرار داده اند. 
مظاهری ضمن یادآوری تاکید تفاهم نامه بر اطلاع رسانی و فراهم نمودن زمینه مناسب در حوزه آموزش و پرورش به منظور استفاده از دستاوردهای همایش ها و برنامه های آموزشی ملی و بین المللی در زمینه محیط زیست و انعکاس برنامه های مشترک در رسانه های آموزش و پرورش، همچنین تشکیل کارگروه ملی ارتقاء آگاهی های محیط زیستی در نظام آموزش رسمی کشور، همکاری در این زمینه ها را از دیگر اولویت های دو نهاد آموزش و پرورش و سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: برگزاری دوره های آموزشی زیست محیطی و کتاب های سبز ویژه 400 نفر از مربیان و معلمان همزمان با برگزاری اردوی ملی پیشتازان و فرزانگان سازمان دانش آموزی در اردوگاه شهید باهنر (شهریور 93) از دیگر اقدامات ارزنده وزارت آموزش و پرورش برای گام برداشتن در مسیر توسعه پایدار و حفظ محیط زیست است.
مظاهری ایجاد نخستین پژوهش سرای محیط زیستی کشورتحت عنوان محیط زیست و توسعه پایدار در شهرری و برنامه ریزی برای انجام فعالیت در این زمینه را حرکتی قابل تقدیر دانست و خواستار ادامه همکاری های آموزش و پرورش در این زمینه شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا