معمای فسیل کرم دارای ستون فقرات حل شد

سیناپرس:در سال 1977، دیرینه شناسی با نام سایمون کنوی موریس توانست فسیل نوعی کرم را در کوه های راکی کانادا بیابد که تا آن زمان در نوع خود بی نظیر بود. این کرم دارای چندین دست و پا بود و از همه مهمتر اینکه ستون فقرات هم داشت.

این دسته از حیوانات حدود 505 میلیون سال پیش در کف اقیانوس زندگی می کردند. آقای موریس نام «هالوسیگنیا»Hallucigenia  را بر این رده از حیوانات نهاد. با این حال از آن موقع تاکنون هیچ کس نتوانسته بود رابطه ای بین این رده از حیوانات و حیواناتی که امروزه در زمین زندگی می کنند بیابد.

به تازگی گروهی از پژوهشگران در دانشگاه کمبریج توانستند رابطه ای بین این کرمهای باستانی و موجودی دیگر با نام «کرم مخملی» که در جنگل های نواحی گرمسیری زندگی می کنند بیابند.

اما اگر امروزه «هالوسیگنیا» وجود داشتند، از چه مشخصات ظاهری برخوردار بودند؟

این کرمها بسیار کوچک بودند و طولی بین 5 تا 35 میلیمتر داشتند. در عین حال به خاطر داشتن ستون فقرات و نیز هشت دست و پا، از توانمندی هایی بیشتر از کرمهای هم اندازه خود برخوردار بودند.

دانشمندان با بررسی دقیق دست و پاهای این فسیل، متوجه شباهت آن با آرواره کرم مخملی شدند. جالب اینجاست که پیش از این مشخص شده بود که آرواره کرم مخملی، ساختاری مشابه پاهای این جاندار دارد.

جرئیات بیشتر این مطالعه در نشریه «نیچر» منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا