شناسایی و درمان مشکلات شناختی با دستگاه ایرانی

دکتر سیدمحمد نوربخش، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه این دستگاه با هدف ثبت سیگنال‌های مغزی،‌ قلبی و عضلانی انسانی و حیوانی طراحی شده است، گفت: این دستگاه در مدل‌های هشت تا 64 کاناله طراحی و پیاده سازی شده است.

وی اظهار داشت: در مدل‌های هشت کاناله با استفاده از روش نوروفیدبک و ثبت امواج الکتریکی مغز به دنبال راهکارهایی برای درمان بیمارانی هستیم که از مشکلات شناختی،‌ اعتیاد و بیش فعالی و اضطراب است.

نوربخش با بیان اینکه از این دستگاه می‌توان در مطالعات آزمایشگاهی حیوانات بهره برد، خاطر نشان کرد: این سیستم با وزنی کمتر از 30 گرم بر روی بدن حیوانات آزمایشگاهی متصل می‌شود و قادر است تا چندین کانال امواج مغزی،‌ قلبی و عضلانی را ثبت و ذخیره کند.

وی با تاکید بر اینکه اطلاعات به دست آمده از این دستگاه از طریق بلوتوث به رایانه قابل انتقال است، ادامه داد: این سیستم زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا محققان بتوانند حرکت آزادانه موش در فضای وسیع، مطالعات خواب،‌ ثبت امواج همزمان با فعالیت‌های رفتاری چون کار با روتارود و تردمیل را انجام دهد.

نوربخش اظهار داشت: این دستگاه با تحریکات شنوایی، بینایی و سایر تحریکات، تصاویری را به فرد ارائه می‌دهد و از وی خواسته می‌شود که از میان تصاویر نمایش داده شده، یکی را انتخاب کند.

از این طریق می‌توان نحوه تصمیم گیری فرد را مورد ارزیابی قرار داد ضمن آنکه پارامترهایی چون حافظه و بسیاری از مسایل شناختی را اندازه گیری کرد.

به گفته این محقق اندازه گیری این پارامترها با دستگاه EEG‌ معمولی قابل اندازه گیری نیستند؛ چراکه باید محرک وجود داشته باشد و چندین بار تکرار شود.

نوربخش اضافه کرد: این دستگاه هم در نمونه‌های انسانی و هم در نمونه‌های حیوانی چون موش و میمون کاربرد دارد و از آن برای مطالعات قلبی، فشار خون و مطالعات خواب چه در کارهای پژوهشی و آزمایشگاهی و چه در فعالیت‎های درمانی و کلینیکی استفاده می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا