درمان بیماری دیابت با عصاره دارچین

سینا پرس: محمد رضا شوهانی، دانش آموز مبدع این روش در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری سینا گفت: هدف کلی از انجام این طرح راهی برای درمان دیابت و پایین آوردن قند خون است. این نوع بیماری قند ( مهم ترین نوع از دیابت ) به دیابت بزرگسالی معروف است. حدود 90 درصد بیماران مبتلا به قند خون دچار این نوع دیابت هستند؛ در بدن این افراد ابتدا انسولین به اندازه کافی ترشح می‌شود اما به عللی موثر واقع نمی‌شود. اصولا اختلال در پاسخ هورمونی و مقاومت به انسولین عامل اصلی ایجاد «هایپرگلیسمی» یا افزایش قند خون است.

 

وی افزود: نتایج بررسی های فراوان ما نشان داد که راه های درمانی گیاهی نسبت به شیمیایی از عوارض کمتر برخوردارند. کتاب های مختلف طب سنتی و مقالات چاپ شده معتبر بین المللی هم نشان داده اند که دارچین اثر زیادی برای کاهش قند خون دارد. ما در راستای این تحقیقات بر آن شدیم تا با انجام آزمایش های بالینی دریابیم که آیا به راستی این تاثیر گذاری مثبت است یا خیر و پس از دستیابی به نتایج مثبت، فرمول شیمیایی بخشی از دارچین که موجب کاهندگی قند خون می شود را پیدا کنیم.

وی اظهار کرد: ما ابتدا در این طرح عصاره ای از گیاه دارچین تهیه کردیم و  این طرح را به مدت هفت هفته متوالی روی3 گروه(شاهد، مورد و شاهد مثبت) از موش های سوری و در دمای معمولی اتاق انجام دادیم. گروه «شاهد»روند عادی خودش را طی کرد. گروه «مورد»، هدف اصلی ما در این طرح بود. به گروه « شاهد مثبت» هم دارویی شیمیایی تزریق کردیم که صد در صد نتیجه بخش بود.

 وی تصریح کرد: ابتدا وزن و قند خون هر سه گروه را اندازه گیری کردیم. قند خون این سه گروه اختلاف 1- 2 واحد داشتند. پس از آن با تزریق داروی استرپتوزوسین به موش ها سلول‌های انسولین ساز را از کار انداختیم( آنها را دیابتی کردیم). تقریبا پس از گذشت یک هفته میزان قند این موش ها به 50 واحد افزایش یافت.

شوهانی گفت: در طول مدت هفته های سوم، چهارم و پنجم به موش های گروه شاهد آب مقطر، گروه مورد عصاره دارچین تهیه شده و گروه شاهد مثبت داروی متفورمین پخش شده در آب مقطر دادیم.

وی عنوان کرد: در همه هفته ها قند خون موش ها را اندازه گیری و نتایج را یادداشت کردیم. در پایان هم نتایج به دست آمده با یکدیگر مقایسه شدند. نتایج این بررسی ها نشان داد که قند خون موش های گروه شاهد هیچ کاهشی پیدا نکرده بلکه دو واحد هم بیشتر شده اما در مقابل قند خون گروه مورد تقریبا به اندازه گروه شاهد مثبت پایین آمده است. پس می توان نتیجه گرفت که عصاره گیاه دارچین می تواند در درمان دیابت نوع2 موثر باشد.

وی یاد آور شد: فاز نخست این طرح از سال گذشته آغاز شده و  امسال نیز تحقیقات روی فرمول شیمیایی گیاه درمانی دارچین ادامه دارد تا در نهایت به تولید قرص یا داروی برای کاهش قند خون دست یابیم؛ دارویی که عوارض کمتری نسبت به داروهای شیمیایی دارد.

وی درباره تفاوت اثر بخشی خاصیت دارچین نسبت به داروهایی شیمیایی گفت: معمولا داروهایی شیمیایی زود اثر می گذارند اما این داروی گیاهی معمولا پس از گذشت 2تا3 ماه تاثیر خود را می گذارد.

وی بیان کرد: این طرح هم اکنون مراحل ثبت اختراعش را سپری می کند و اگر چنانچه مسئولان حمایت کنند، فاز تولید آن  خرداد سال آینده عملیاتی خواهد شد.

وی به مشکلات اجرایی شدن چنین طرحی اشاره کرد و گفت: معمولا برای انجام چنین کارهای دقیقی نیاز به ابزارهای خاص داریم. متاسفانه امکانات مدارس نسبت به دانشگاه ها کمتر است به همین دلیل ما مجبور شدیم برای ادامه تحقیقاتمان از دانشگاه ایران کمک بگیریم. به طبع رفت و آمد به دانشگاه ها هم مشکلات خاص خود را دارد اما اگر مسئولان حمایت بیشتری در این خصوص کنند ما می توانیم راحت تر به نتایج مثبت در مدارس خودمان برسیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا