بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین جهان در معرض خطر

به دلیل قرار گرفتن سطح آب در پایین ترین حد در 60 سال گذشته خطراتی از جمله قطع غیرقانونی آب، ساخت و ساز و استخراج مواد معدنی این دریاچه را تهدید می کند. امسال در مقایسه با سال گذشته سطح آب دریاچه پایین آمده و برخلاف انتظار دانشمندان، آب کمتری وارد این دریاچه می شود.

یکی از پژوهشگران حوزه محیط زیست می گوید با توجه به حجم آبی که وارد نیروگاه برق ایرکوتسک می شود انتظار داریم میزان آب موجود در دریاچه بایکال بسیار زیاد باشد. در مقایسه با سال 2013 سطح آب دریاچه 40 سانتی متر کاهش یافته و به حدود 456 متر رسیده است، که این میزان فقط 9 سانتی متر بالاتر از سطح آب مورد تائید دولت روسیه است.

زیست شناسان معتقدند علت کاهش سطح آب با هوای بسیار گرم و خشک تابستان ارتباط مستقیم دارد. با این حال دانشمندان برای کشف دلایل و نتیجه گیری قطعی به زمان بیشتری نیاز دارند. همچنین لازم است یک یا دو سال همه اطلاعات لازم گردآوری شده تا از ماهیت طبیعی بودن این پدیده اطمینان حاصل شود. در حال حاضر ارائه نظر قطعی در مورد این معضل کار دشواری است. دانشمندان هشدار می دهند اگر سطح آب دریاچه بایکال به کمتر از 456 متر برسد آسیب های جبران ناپذیری به اکوسیستم دریاچه وارد خواهد شد.