خروپف یک بیماری است و ده ها عارضه دارد!

رییس انجمن بیماری های تنفسی با تاکید براینکه یکی از شاخه های طب ریه که به تازگی رشد زیادی کرده، مشکلات تنفسی در خواب است، گفت: مهم ترین علامت این ناراحتی خروپف است و امروزه این عارضه دیگر تولید یک صدا در نظر گرفته نمی شود که منجر به ناراحتی سایر افراد شود، بلکه یک بیماری است و عوارض زیادی دارد.

دکتر عباس نعمتی در گفت و گو با ایسنا، گفت: خروپف کردن منجر به یکسری عوارض کوتاه مدت و بلند مدت می شود. عوارض کوتاه مدت را تحت عنوان اختلالات رفتاری-مغزی مشخص می کنیم.

وی افزود: افرادی که خروپف می کنند، دچار قطع تنفس می شوند. روزها خواب آلود هستند و در افکار خود تمرکز ندارند. بی قراری، عصبی بودن، زودرنجی از دیگر عوارض این مشکل است و افراد نمی توانند کار خود را به خوبی انجام دهند.

نعمتی یادآور شد: افرادی که از نظر خودشان شب تا صبح را به خوبی خوابیده اند، به هیچ عنوان نباید در طول روز تمایل به خواب داشته باشند؛ در غیر این صورت دچار اختلال در خواب هستند و باید به متخصص مراجعه کنند تا موضوع بررسی شود.

این فوق تخصص ریه تصریح کرد: تحقیقات جدید نشان داده، افرادی که دیابت، فشار خون و مشکلات مغزی دارند دچار قطع تنفس در خواب هستند و تا زمانی که مشکل تنفسی آن ها برطرف نشود، نمی توان بیماری های مذکور را در آن ها به کنترل درآورد.

وی افزود: بخش عمده مشکلات قلبی، سکته های قلبی و آریتمی ها (بی نظمی صربان قلب) ناشی از مشکلات تنفسی در خواب است که علامت عمده ی آن خروپف و قطع تنفس است.

نعمتی اشاره کرد: به طور کلاسیک مردان میانسال که کمی هم چاق هستند، بیشتر مستعد مشکلات تنفسی در خواب هستند ولی این مشکلات در هر فرد دیگری نیز می تواند بروز کند.

این فوق تخصص ریه اظهار کرد: خروپف و قطع تنفس در اطفال و بالغین با هم فرق می کند. خروپف در اطفال و نوجوانان بیشتر به دلیل مشکلات گوش، گلو و بینی، مشکلات آناتومیک فک، صورت و چانه و لوزه های بزرگ است درحالی که در بالغین چنین نیست و مهم ترین مشکل چاقی مفرط است.

وی افزود: خروپف کردن در برخی افراد ارثی است و به دلیل شل بودن ماهیچه های حلق و گلو است! اما تاثیرگذارتر از عامل ژنتیک، می توان به نقش چاقی، داشتن گردن کوتاه و حجم زیاد چربی در گردن اشاره کرد.

نعمتی در پایان گفت: درمان این مشکل در تمام دنیا کمی دشوار است. در گروه اطفال و نوجوانان در صورت وجود اشکالات آناتومیک باید از روش جراحی، دندانپزشکی و در کل کارهایی که روی صورت و دهان انجام می شود، استفاده کرد ولی قاعده کلی درمان در بزرگسالان کاهش وزن است که می تواند از هر دارویی موثرتر باشد. افرادی که در سنین بالاتر هستند و یک بیماری زمینه ای قلبی یا مغزی نیز دارند، باید شب ها از یک دستگاه مخصوص موقع خواب استفاده بکنند. این دستگاه با تولید هوا با فشار باعث می شود حلق و گلو را باز نگه می دارد تا فرد بتواند تنفس طبیعی داشته باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا