اتمام ساخت بزرگترین تلسکوپ جهان در سال 2019

سیناپرس: بزرگترین تلسکوپ خورشیدی دنیا با نام تلسکوپ خورشیدی دنیل کی اینوی (DKIST) را می توان آغازگر انقلابی در فیزیک خورشیدی دانست. این تلسکوپ به گونه ای طراحی شده است که می تواند جزئیاتی بسیار دقیق که تاکنون از چشم پژوهشگران ناپیدا بوده است را آشکار سازد.

در حال حاضر مجموعه شامل 8 دانشگاه بریتانیا و نیز شرکت های دیگر مشعول تولید دوربین های اصلی این تلسکوپ هستند. گفتنی است این تلسکوپ رکورددار اندازه در میان تلسکوپ های عظیم موجود در دنیا خواهد بود.

تلسکوپ DKIST در ابتدا «تلسکوپ خورشیدی فناوری پیشرفته» نامگذاری شده بود، اما این نام در دسامبر 2013 به افتخار سناتور انوی تغییر نام داد. آینه اصلی این تلسکوپ 4.24 متر طول و 75 میلیمتر عرض خواهد داشت و به کمک آن می توان سطح خورشید را با دقت بسیار زیادی مورد رصد قرار داد. قدرت تفکیک این تلسکوپ آن قدر زیادی است که می تواند سطحی به مساحت یک سکه را از فاصله 100 کیلومتری تشخیص دهد.

اصلی ترین وظیفه ای که تلسکوپ DKIST قرار است به انجام برساند، اندازه گیری سریع برخی فعالیت های خورشیدی است. این تلسکوپ قادر به مشاهده ساختارهایی با قطر 70 کیلومتر بر روی سطح خورشید خواهد بود. گفتنی است این میزان بر روی خورشید فضای زیادی به حساب نمی آید، زیرا مساحت خورشید به مراتب بیشتر از زمین است.