نگرش منفی خانواده بیماری صرع را تشدید می کند

دکتر داریوش نسبی تهرانی روز پنجشنبه در حاشیه سی امین همایش عمومی انجمن صرع ایران با عنوان چگونه صرع را مدیریت کنیم در گفت وگو با ایرنا درمورد برخورد خانواده ها با افراد مبتلا به بیماری صرع اظهار کرد: برخورد با بیماران صرع نیازمند بالا بردن سطح اطلاعات خانواده است، این گروه از خانواده باید سطح اطلاعات خود را افزایش داده و نگرش خود را تغییر دهند، زیرا نگرش های منفی معمولا برای این افراد عوارض اجتماعی دارد.
وی اضافه کرد: آموزش برای خانواده و بالا بردن سطح اطلاعات یکی از نکات بسیار مهمی است که می تواند از تشدید عوارض بیماری پیشگیری و حتی کنترل کند، زیرا آمار، اطلاعات و تحقیقات دراین زمینه نشان داده، خانواده هایی که اطلاعات دقیق و خوبی درمورد این بیماری ندارند، برخوردشان حتی می تواند تشدید کننده باشد و حتی باعث مقاوم شدن حملات تشنجی در بیماری شود.
نسبی تهرانی افزود: اولین بخش از برخورد با این بیماری بالا بردن سطح اطلاعات و آموزش و نیز تقویت نگرش های مثبت است، زیرا نگرش مثبت می تواند به شخص بیمار کمک کند.
این متخصص گفت: در مراجعه ها به متخصصان با خانواده هایی مواجه هستیم که نگرش های وسواسی و مراقبت بیش از حد نسبت به افراد مبتلا به این بیماری دارند که این نیز می تواند آسیب زننده باشد، زیرا این رفتار، افراد را از جامعه فاصله می دهد و نمی گذارد این افراد به استقلال خود برسند، بنابر این از هر سو می تواند عوارض داشته باشد و رفع این مشکل فقط با بالابردن سطح اطلاعات صحیح، دقیق و روشن در این زمینه است و می تواند کمک کند.
وی درخصوص عملکرد انجمن در بالابردن سطح اطلاعات مردم گفت: در حال حاضر انجمن به عنوان یکی از پایگاه های اطلاع رسانی در این زمینه فعالیت می کند، چون حس اعتمادی که بین اعضاء و انجمن ایجاد شده، باعث شده است که اعضاء مشکلات خود را در میان بگذارند، همچنین انجمن کلاس های آموزشی برای بالا بردن آگاهی اعضا برگزار می کند و بخش مشاوره قوی در این زمینه فعال کرده است.
نسبی تهرانی یادآور شد: فعالیت های انجمن می تواند فاصله بین پزشک و بیمار را نیز تا حد ممکن جبران و تامین کند.
در همایش نیم روزه با عنوان چگونه صرع را مدیریت کنیم، مطالبی در خصوص زندگی روزمره با صرع، خانواده و فرد مبتلا به صرع، مراقبت و بهداشت دهان و دندان و نیز نقش فرد مبتلا به صرع در ارتقاء کیفیت زندگی خود، از سوی متخصصان و اساتید دانشگاهی مطرح شد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا