با کپی برداری و تقلب در پایان نامه نویسی برخورد قانونی صورت گیرد

دکتر غلامرضا حسن زاده در گفت وگو با ایسنا ، با بیان این مطلب که مسلط بودن استاد راهنما بر مقاله نویسی و طراحی موضوع پایان نامه دانشجویی اهمیت بسزایی دارد، اظهار کرد: عدم تسلط برخی اساتید در نگارش پژوهش، آزمونهای آماری و واگذار کردن موضوع پایان نامه به عهده دانشجو می تواند احتمال خطا در پژوهش را افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه استاد راهنما باید نظارت و دقت بیشتری روی روش نمونه گیری پژوهش داشته باشد، یادآور شد: در مقطع کارشناسی ارشد از دانشجو توقع داریم تکنیک‌های پژوهش را یاد بگیرد و در مقطع دکتری علاوه بر تسلط بر تکنیک پژوهش دانشجو "مبانی نظری پژوهش" یا "بررسی ادبیات موضوع پژوهش" توسط خود دانشجو نگارش شود و از دیگر پایان نامه ها کپی برداری نکند.

این مدیر گروه آموزشی آناتومی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه بودجه تحقیقات در کشور ایران به اندازه کافی نیست، تاکید کرد: متاسفانه اختصاص بودجه به پایان نامه های دانشجویی در کشور بسیار اندک است اما همان مقدار هم باید صرف پژوهش و نه مسایل حاشیه‌ای شود.

وی با ابراز تاسف از رواج کپی برداری در بین دانشجویان به علت عدم توانایی در نگارش پایان نامه و همچنین بازار داغ پایان نامه فروشی گفت: باید ساز و کار دقیقی تعریف شود که راه کپی کردن و تقلب گرفته شود. برای مثال باید مراجع قانونی کشورمان نرم افزارهایی را طراحی کند که تقلب را کشف و بررسی و دانشجو را در صورت تخلف مجازات کند.

حسن زاده ادامه داد: باید یافته های پژوهشی را در خدمت نیازهای جامعه قرار دهیم که برای تحقق این مهم پژوهش های کاربردی باید مورد توجه قرار گیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا