سیگاریها 40 درصد بیش از دیگران در معرض ابتلا به آب مروارید

دکتر رضا سالاری در گفت‎وگو با ایسنا، با اشاره به عوارض بارداری ناشی از استعمال دخانیات، بیان کرد: هیچ مقداری از مصرف تنباکو در طی حاملگی یا در هر زمان دیگر برای زنان بی‎خطر نیست. هرگونه مصرف سیگار در زمان بارداری، جنین را در معرض خطراتی قرار می‎دهد که از این جمله خطرات می‎توان به کاهش وزن هنگام تولد، مشکلات تنفسی، ناتوانی‎های مغزی از جمله فلج مغزی، عقب ماندگی ذهنی و مشکلات یادگیری، بعضی نقایص زمان تولد، تولد زود هنگام نوزاد و حتی مرگ نوزاد اشاره کرد.

وی با بیان اینکه سیگار باعث افزایش قند خون می‎شود، ادامه داد: سیگار برای سلامت هر کسی مضر و مخرب است، ولی نیکوتین موجود در سیگار می‎تواند برای افراد دیابتی مخرب‎تر و کشنده تر باشد. جالب است بدانید در بررسی‎های آزمایشگاهی پژوهشگران معلوم شده است که نیکوتین سطوح قند خون را افزایش می‎دهد لذا هرچه میزان نیکوتین بیشتر باشد، سطح قند خون نیز بیشتر افزایش می‎یابد. سیگار قند خون را افزایش می‎دهد. مصرف سیگار باعث افزایش خطر دیابت نوع 2 شده و هر چقدر بیشتر سیگار بکشید، احتمال بروز دیابت در شما بیشتر از افراد غیرسیگاری می‎شود.

سالاری سیگار را یکی از عوامل پوکی استخوان دانست و افزود: منواکسید کربن از اصلی‌ترین گازهای سمی در مواد خروجی اگزوز اتومبیل و دود سیگار است، میل ترکیبی این گاز با خون بسیار بالاتر از اکسیژن است که باعث کاهش قدرت عمل اکسیژن در خون افراد سیگاری حرفه‌ای تا ‌١۵ درصد می‌شود.

این پژوهشگر تصریح کرد: استخوان‌های افراد سیگاری تراکم خود را از دست داده و به راحتی شکسته می‌شود همین‎طور زمان التیام یافتن و جوش خوردن آنها پس از شکستگی تا ‌٨٠ درصد افزایش پیدا می‌کند.

وی گفت: افراد سیگاری ‌۴٠ درصد بیش از دیگران در معرض ابتلا به آب مروارید، کدر شدن عدسی چشم و ممانعت از عبور نور و در نهایت نابینایی هستند. همچنین استعمال دخانیات در دوران بارداری می‌تواند باعث افزایش خطر زایمان نوزاد با وزن کم و بروز مسایل بهداشتی در آینده شود. سقط جنین در مادران سیگاری ‌٢ تا ‌٣ برابر بیشتر است.

سالاری یادآور شد: افراد سیگاری ‌دو برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض خطر ابتلا به نوعی سرطان پوست (پوسته پوسته شدن، برجستگی روی پوست) قرار دارند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا