ساخت نانو حسگرگازی با قابلیت اتصال به تلفن هوشمند

به گزارش ایرنا ازستاد ویژه توسعه فناوری، این پژوهشگران روش جدیدی ارائه کردند که با استفاده از آن می توان گازهای سمی محیط را با استفاده از تلفن های هوشمند شناسایی کرد.

این گروه حسگری ساخته اند که به راحتی می تواند شرایط هوای محیط و مواد غذایی را رصد کند، این حسگر قابلیت شناسایی آمونیاک، پراکسیدهیدروژن، سیکلوهگزان و دیگر گازها را دارا است.

'مک آرتور' از محققان این پروژه گفت:زیبایی این حسگر در آن است که قیمت بسیار پایینی دارد، بنابراین شما می توانید از آن در هرجایی استفاده کنید، این حسگر بی نیاز از سیم و منبع تولید انرژی است.

سواگر، رهبر این تیم تحقیقاتی، طی چند سال گذشته روی ساخت حسگرهای گازی فعالیت داشته است، وی و همکارانش برای ساخت حسگرهای گازی از مدارات ساده الکترونیکی استفاده می کردند که در صورت وجود ترکیب شیمیایی مورد نظر درمحیط ، مقاومت الکتریکی آن تغییر می کند، حسگرهایی که این گروه تحقیقاتی تولید می کند بر خلاف حسگرهای موجود در بازار نیاز به انرژی نداشته و در دمای محیط کار می کند، بنابراین می توان از آن در محیط های مختلف استفاده کرد.

برای ساخت این حسگر از برچسب های NFC استفاده شده است که نیاز به انرژی زیادی ندارند، این برچسب ها به عنوان بارکد در ادوات بی سیم استفاده می شوند.

برچسب های NFC توسط تلفن های هوشمند برای ارسال پالس های کوتاه میدان مغناطیسی با فرکانس رادیویی استفاده می شود، با این روش می توان اطلاعات را بین تلفن های همراه منتقل کرد.

این گروه تحقیقاتی برای ساخت این حسگرجدید، از نانولوله های کربنی استفاده کردند که امکان شناسایی گازهای مختلف را دارا است، برای این کار نانولوله های کربنی روی برچسب قرار داده شد، زمانی که مولکول های هدف به نانولوله های کربنی می چسبند موجب تغییر فرکانس رادیویی قابل انتقال توسط برچسب می شوند.

نمونه اولیه ساخته شده از این حسگر تنها می تواند یک نوع گاز را شناسایی کند اما با ادغام چند برچسب، می توان گازهای مختلفی را شناسایی کرد، محققان این پروژه در حال آماده کردن پتنت مربوط به این فناوری و به دنبال کاربردهای مختلف این فناوری هستند.

به دلیل ارزان بودن و سهولت استفاده توسط تلفن های همراه، این فناوری را می توان در حوزه های مختلف استفاده کرد، از این فناوری می توان برای شناسایی مواد منفجره و گازهای سمی استفاده کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا