تحول در زندگی انسان قرن ۲۱ با علوم شناختی

به گزارش مهر، دکتر سید کمال خرازی در «ششمین همایش بین‌المللی علوم شناختی» در مرکز همایش‌‌های بین‌المللی رازی افزود: امید به این است که فناوری بتواند به بهبود زندگی انسان‌ها منتهی شود و در قرن ۲۱ دانشمندان تلاش می‌کنند که به یک انقلاب علمی دست پیدا کنند. حل مساله گرسنگی، دفاع در برابر بیماری‌ها، حفظ سلامت انسان، دسترسی به غذا و در نهایت بهبود کیفیت زندگی انسان به کمک به این فناوری‌ها محقق خواهد شد.

وی گفت: احساس می‌شود که به دانش یکپارچه جدیدی نیاز است. در ۵۰۰ سال پیش دانشمندان بر همه علوم مسلط بودند. ما حکیمانی داشتیم که ریاضی، پزشکی و فلسفه می‌دانستند؛ مانند فارابی، ابن‌سینا و ابوریحان اما امروزه علوم، تجزیه شده و افراد در هر یک از رشته‌ها متخصص شده‌اند و حتی پزشکی در حوزه‌های بسیار باریکی تخصص ایجاد کرده است.

دبیر ستاد علوم شناختی معاونت علمی ادامه داد: همگرایی علوم به یک انقلاب علمی منجر می‌شود اما نیاز به یک نظریه پشتیبان دارد. به یک مدل از علوم همگرا، روش‌های تحقیقاتی و فناوری جدید در این زمینه نیاز است. امروزه به مدد فناوری اطلاعات، دانش‌های پایه طبیعی تجمع شده‌اند اما باید بتوانیم در علوم شناختی در ارتباط با مغز انسان هم این همگرایی را ایجاد کنیم.

خرازی خاطر نشان کرد: علوم شناختی می‌تواند بر اساس وحدت عالم طبیعت، به وحدت علوم منتهی شود و هر چه بیشتر روش زندگی انسان‌ها را بهبود ببخشد. به تازگی علوم اجتماعی و علوم انسانی را نیز به حوزه علوم شناختی اضافه کرده‌اند، چرا که اعتقاد بر این است که رشته‌های نانو، بایو، فناوری اطلاعات و علوم شناختی همه در کنار علوم انسانی و اجتماعی می‌توانند به بشر کمک کند.

وی با اشاره به نگاه‌های بلندپروازانه در حوزه علوم شناختی، افزود: در این زمینه نظریه‌هایی وجود دارد که می‌تواند با ترکیب توانایی‌های زیستی و ریز الکترودها، پروتئین‌های موجود در سلول انسانی را به صورت مصنوعی ساخت و با ابزارهای متعدد، پیشرفت‌هایی در این بخش حاصل کرد.

دبیر ستاد راهبری علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی تصریح کرد: فلسفه علوم شناختی این است که ما می‌توانیم با این علوم یک گشتار جدید را در حیات انسان ایجاد کنیم و انسان را به کمال برسانیم. اما این دیدگاه، مخالفان و موافقان زیادی دارد که چقدر مجاز هستیم در این زمینه پیش برویم؛ ضمن اینکه در تمام این حوزه‌ها باید به اخلاق زیستی هم توجه داشته باشیم.

خرازی اضافه کرد: علوم شناختی از جهت کارآمدی، یادگیری و خلاقیت انسان‌ها موثر است و ظرفیت‌های حسی و شناختی و بهداشت مغز را بهبود می‌بخشد. متاسفانه ما انسان‌ها به نسبت اینکه به بهداشت خودمان اهمیت می‌دهیم، نسبت به بهداشت مغزمان حساسیت کمتری داریم در صورتی که بهداشت مغز، ارتباط انسان‌ها با هم و ارتباط انسان با ماشین از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی افزود: کاستی‌های شناختی ناشی از عدم نگاه کل‌نگر به علوم است. آثار عصبی و روانی آن در زندگی امروز مشخص است. موضوعاتی از جمله آلزایمر، ام‌اس، عدم تمرکز و مشکلات ذهنی از تجزیه علوم برمی‌‌آید و با علوم شناختی می‌توان جلوی پیشرفت این بلایا را گرفت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا