با ابزار جدیدی به نام chemiscop واکنش های شیمیایی قابل مشاهده شد

به گزارش سایت پزشکان بدون مرز، این ابزار جدید chemiscope نام دارد و به گفته مدیر این پروژه تحقیقاتی علم شیمی را به گونه ای متحول می کند که اختراع میکروسکوپ در مورد علم زیست شناسی انجام داد.

وضوح فضایی این ابزار با ضریب 10 هزار افزایش می یابد تا بهترین بزرگنمایی اپتیکی حاصل شود و رفتار هر اتم به تنهایی قابل مشاهده باشد. یکی دیگر از ویژگی های این ابزار امکان ثبت 1000000000000000 فریم در ثانیه (یک فریم در فمتوثانیه) است. ترکیب این دو ویژگی باعث می شود که ردیابی یک اتم به صورت کامل در حین پیوند ممکن شود.

با استفاده از این روش می توان مواد را به صورت اتم به اتم درکنار هم چید و ساختارهای جدید تولید کرد. همچنین با استفاده از این ابزار جدید امکان مهندسی مولکول ها در فناوری نانو نیز وجود دارد.

این پروژه توسط بنیان علوم ملی آمریکا (NSF) حمایت شده است.

چندی پیش نیز محققان دانشگاه صنعتی کارلزروهه آلمان، موفق به توسعه یک روش عکسبرداری میکروسکوپی شدند که مشاهده تمام حرکات و فعالیت های مولکول های موجود زنده را امکان پذیر می کند.

این روش تصویربرداری جدید STED-RICS نام دارد که حاصل تلفیق دو تکنولوژی RICS ( مخفف raster image correlation spectroscopy ) و میکروسکوپ فلورسنت است.

با استفاده از این روش جدید می توان تمام فعالیت های مولکول های زیستی و تعامل آنان با یکدیگر را زیرنظر گرفت. این روش به تمام سوالات دانشمندان در زمینه روند زندگی در سطح مولکولی پاسخ داده است.

یکی از مهمترین فرآیند های مشاهده شده توسط این ابزار، واکنش مولکول ها با یکدیگر در بدن موجودات زنده است.

یکی از مهمترین کاربرد های این میکروسکوپ، تحلیل دینامیک غشای سلولی در غلظت های پروتئینی بالاست؛ چراکه غلظت بالای پروتئین، رصد مولکول ها به شیوه های متداول را غیر ممکن می کند. قدرت تفکیک پذیری این میکروسکوپ بسیار بالاست.

در این روش، ساختار مورد مطالعه به طور جداگانه با استفاده از رنگ های فلورسنت نشانه گذاری می شود، سپس تغییرات مشاهده شده در این ساختارها ضبط می شود.