تولید سوخت دیزل از آب و هوا

به گزارش ایسنا، سیستم آزمایشی (پایلوت پلنت) این شرکت که توسط شرکت نوپای Sunfire واقع در شهر درسدن آلمان عملیاتی شده، ماه جاری میلادی نخستین نمونه «دیزل الکتریکی» را تولید کرد.

وزیر علوم و تحقیقات آلمان به نام «یوهانا وانکا» چندین لیتر از این سوخت در خودرو خود امتحان کرد تا برای مصرف آن تبلیغ کند.

فرآیند تولید سوخت دیزل مصنوعی، با گرفتن نیروی برق از منابع تجدیدپذیری مانند باد، انرژی آب یا انرژی خورشیدی شروع می‌شود که این جریان برق خود برای تولید هیدروژن از آب طی فرآیند الکترولیز معکوس به کار می‌رود.

هیدروژن سپس با دی‌اکسیدکربن مخلوط می‌شود و این دی‌اکسیدکربن طی دو فرآیند به منوکسیدکربن تبدیل می‌شود؛ واکنش‌های حاصل، مایعی متشکل از هیدروکربن‌هایی با زنجیره طولانی ماده یعنی ماده «خام آبی» تولید می‌کند که این ماده در نهایت، برای تولید سوخت نهایی یعنی دیزل مصنوعی پالایش می‌شود.

می‌توان دی‌اکسیدکربن لازم در این فرایند را مستقیما از هوای محیط گرفته و در نتیجه، این گاز گلخانه‌ای را از جو حذف کرد.

تحلیل‌های شرکت Sunfire نشان داده ویژگی‌های سوخت دیزل مصنوعی جدید بهتر از سوخت فسیلی هستند و فقدان سولفور و نفت فسیل‌محور در آن، این ماده را بیشتر دوستدار محیط زیست می‌کند.

کارآیی کلی فرآیند تولید این سوخت با استفاده از نیروی تجدیدپذیر حدود 70 درصد اعلام شده است.

با استفاده از سوخت جدید، موتور آرام‌تر عمل می‌کند و آلاینده‌های کمتری تولید می‌شوند؛ این سوخت همچنین می‌تواند با سوخت دیزلی معمولی ترکیب شود.

قرار است Sunfire در ماه‌های جاری میلادی، روزانه حدود 160 لیتر دیزل مصنوعی تولید کند و این شرکت به همراه شرکت Audi اعلام کرده‌ گام بعدی ساخت کارخانه‌ای بزرگ‌تر در این زمینه است.

شرکت Sunfire پیش‌بینی کرده قیمت بازار برای این سوخت مصنوعی بین یک تا 1.5 یورو برای هر لیتر باشد که این بها اندکی گران‌تر از قیمت‌های کنونی سوخت دیزلی در اروپاست؛ با این حال، قیمت واقعی تا حد زیادی به بهای برق بستگی دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا