احتمال کشف حیات در دل سنگهای غنی از آهن مریخ

به گزارش مهر، درحالی که تحقیق و مطالعه درباره یافتن نشانه هایی از حیات احتمالی در مریخ کار بسیاری دشواری است، اینجا و بر روی زمین گروهی از محققان به سراغ پارک ملی Yellowstone آمریکا رفته اند تا در برخی نقاط آن که شباهتهایی به مریخ دارد شرایط محیطی مورد نیاز برای کشف حیات احتمالی را مورد بررسی قرار دهند.

اکثر مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته نشان از امکان حفظ مواد ارگانیکی در سنگها و صخره های غنی از سیلیکا دارد. این ماده منبع اصلی کشف ریزفسیلها بر روی زمین به شمار می آید.

اما به تازگی محققان بررسی دقیق سنگهای حاوی آهن را به این امید آغاز کرده اند که این ساختارهای طبیعی مکانی مناسب برای ادامه حیات باشد. درحقیقت آنها به این نکته فکر می کنند که سنگهای غنی از آهن نشانی از وجود حیات را در خود داشته باشند.

مریخ

حفاری صورت گرفته در مریخ توسط مریخ نورد کنجکاوی که نشان از وجود اکسید آهن معدنی در این سیاره دارد

تاکنون در جریان مأموریتهای روباتیکی انجام شده بر روی مریخ نشانی از وجود حیات کشف نشده است. اما پیشتر مریخ نوردSpirit شواهدی از وجود رسوبات گرمابی در منطقه ای از مریخ موسوم به Home Plate کشف کرده بود که این خود نشان از جریان داشتن یک سیستم گرمابی در گذشته های دور این سیاره خشک و مملو از گرد و غبار دارد.

همچنین مریخ نورد «کنجکاوی» نیز مشغول بررسی سنگها و صخره هایی است که غنی از آهن هستند. این مریخ نورد توانسته است ردپایی از این نوع سنگها در حفره Gale یعنی محل فرودش پیدا کند.

در یکی از تصاویری که این روبات به زمین ارسال کرده است، نخستین حفاری هایی دیده می شود که حکایت از وجود مقادیر قابل توجهی هماتیت در آن نقاط دارد، ماده ای که از آن به عنوان اکسید آهن معدنی یاد می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا