منوکسیدکربن عامل 11 تا 16 درصد از مرگ‌های ناشی از مسمومیت

دکتر طلعت قانع در گفت‌وگو با ایسنا،‌ ضمن اشاره به آمار سازمان پزشکی قانونی کشور درباره مسمومیت‌ها، گفت: بنابر اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، متاسفانه 80 درصد از موارد مرگ ناشی از مسمومیت در مردان و 20 درصد آن در زنان رخ می‌دهد. البته تفکیک جنسی مسمومینی که به بیمارستان‌های مرجع مسمومیت‌ مراجعه می‌کنند از الگوی مشابهی در کل کشور تبعیت نمی‌کند؛ به عنوان مثال در بیمارستان لقمان حکیم تهران و یا بیمارستان امام رضای مشهد، درصد مسمومین مرد از زن بیشتر است یعنی 45 درصد در مقابل 55 درصد، ولی در مسمومیت‌های مراجعه شده به بیمارستان‌های استان اصفهان، درصد زنان بالاتر است.

وی افزود: این در حالیست که به نقل از سازمان پزشکی قانونی کشور، مرگ ناشی از مسمومیت در مردان 4 برابر زنان است. یعنی عمدتاً مسمومیت‌های مردان با مواد خطرناک‌تر و با شدت بیشتری بروز می‌کند. به لحاظ پراکندگی سنی نیز عمدتا مسمومین مراجعه کننده به بیمارستان‌ها در محدوده سنی جوان یعنی 20 تا 40 ساله هستند. سپس نوبت به مسمومین نوجوان و در نهایت بالای 40 سال و همچنین زیر 12 سال می‌رسد.

 

زنان خانه‌دار در تیررس مسمومت‌ها

قانع با بیان اینکه بیشترین شیوع مسمومیت‌ها در بین زنان خانه‌دار است،‌ گفت: بر این اساس 89 درصد از موارد مسمومیت در منزل بروز می‌کند. این موضوع اهمیت ایمن‌سازی منازل مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان مسمومیت‌های تعمدی مراجعه شده به بیمارستان‌های کشور بین 65 تا 85 درصد بوده است. افزود: بالاترین علت مسمومیت‌های تعمدی نیز ابتدا مسمومیت‌های دارویی و سپس مسمومیت با سموم دفع آفات نباتی، هستند.

 

مونوکسید کربن عامل 16 درصد از مرگ‌های ناشی از مسمومیت

دبیر ستاد مرکزی و مرکز ملی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو با اشاره به کاهش چشمگیر مرگ ناشی از مسمومیت در سال 1393 نسبت به سال‌های 1389 تا 1392، درباره مسمومیت با مونوکسید کربن نیز گفت: با این وجود همه ساله مسمومیت ناشی از منوکسیدکربن عامل 11 تا 16 درصد از مرگ‌های ناشی از مسمومیت است.

قانع تاکید کرد: با توجه به آغاز فصل سرما، باید به این نکته توجه بیشتری کرد چرا که مسمومیت ناشی از منوکسیدکربن به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی گازسوز مانند بخاری، آبگرمکن و پکیج، در کشور ما بسیار شایع است. این در حالیست که با رعایت نکات بسیار ساده در شروع فصل سرما می‌توانیم خانواده خود را در برابر بروز این مسمومیت محافظت کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا