کشف تدفین 6 هزار ساله منحصر به فرد در یونان

سینا پرس : چندی پیش باستان شناسان در یونان ، طی  کاووش های خود موفق به کشف یک قبر متعلق به دوره نوسنگی با قدمت تقریبی 6 هزار سال شدند که در آن بقایای نسبتا سالم دو اسکلت کشف شد که یکدیگر را در آغوش گرفته اند . نتایج آنالیز و آزمایش های این اسکلت ها روز گدشته منتشر شد .

این قبر در یک حفره در غار  Alepotrypa در منطقه  Diros واقع در جنوب یونان کشف شد . بر اساس  گزارش ها و تصاویر منتشر شده ، این دو اسکلت به حالت شبه جنینی دفن شده و یکی از آن ها دیگری را در آغوش گرفته است . در این قبر همچنین بقایای سرپیکان سنگی شکسته نیز به دست آمده است .

گفتنی است این کشف در سال 2014 میلادی انجام شده بود و پژوهشگران در حال مطالعه و آنالیز این استخوان ها بودند و به همین دلیل نتایج و اخبار این اکتشاف تا کنون منتشر نشده بود تا اینکه روز گذشته ( 14 فوریه برابر با 25 بهمن ماه ) نتایج آزمایش دی ان ای و سایر بررسی های آزمایشگاهی در رابطه با این اسکلت ها منتشر شد .

بر اساس آزمایش های انجام شده ، اسکلت های فوق مربوط به  سال 3 هزار و 800 پیش از میلاد بوده و به یک زن و یک مرد تعلق دارد .

وزیر فرهنگ یونان در رابطه با این موضوع گفت : " تدفین دو انسان در حالتی که یکدیگر را در آغوش گرفته اند بسیار نادر است و اسکلت های غار Alepotrypa در  دیروس Diros یکی از قدیمی ترین نمونه ها محسوب می شود . البته اگر قبول کنیم که این نمونه ، قدیمی ترین مورد این چنینی در دنیا به شمار نمی رود . "

گفتنی است غار Alepotrypa در سال 1958 میلادی کشف و مطالعات انجام شده ، نشان می دهد که این محوطه باستانی در فاصله سال های 6 هزار تا 3هزار و 200 پیش از میلاد به عنوان سکونت گاه و محل تدفین استفاده می شده است .

مطالعات زمین شناسی انجام شده در این محوطه  نشان می دهد که این غار در سال 3 هزار و 200 پیش از میلاد بر اثر یک زلزله نسبتا شدید ، ویران شده و ساکنان آن به صورت زنده در زیر آوارهای سقف غار مدفون شده اند .

کاووش های باستان شناسی جدیدی که در این غار انجام شده است منجر به کشف تعداد زیادی از اجساد افراد بالغ ، کودکان و نوزادان شده است . در یکی از قبرهای کشف شده در این غار ، بقایای اسکلت انسان به همراه سفال ، مهره و خنجر کشف شد .

پژوهشگران هنوز دلیل این نوع خاص تدفین را کشف نکرده اند ولی نوع قرار گرفتن آن ها در قبر، به این صورت که یکدیگر را در آغوش کشیده اند ، این احتمال را قوت می دهد که آن ها احتمالا زن و شوهری بودند که در یک زمان از دنیا رفته اند .