بخش طراحی مفهومی هواپیمای مسافربری 100 تا 150 نفره به اتمام رسید

 دکتر 'منصور کبگانیان' روز سه شنبه پس از اتمام جلسه شورا در نشستی با خبرنگاران اظهار کرد: بخش پنج دو سند جامع توسعه هوافضای کشور مربوط به حوزه هوایی و هوانوردی است که اهداف کلانی مانند ایجاد ظرفیت های سخت افزاری و نرم افزاری، تبدیل شدن به قطب و کسب جایگاه برجسته در سطح منطقه، طراحی و تولید بالگردهای متوسط و سنگین، خدمات تعمیر و نگهداری و ارتقای هواگردها، طراحی، توسعه و ساخت سیستم های اویونیک مطرح شده است.
کبگانیان افزود: در راستای اهداف تعریف شده در این بخش از سند، گزارشی از مراحل طراحی هواپیمای 100 تا 150 نفره از طرف ستاد مربوطه ارائه شد.
وی ادامه داد: مذاکرات خوبی با کشور روسیه در رابطه با ساخت این هواپیما صورت گرفته است که گزارشی از آن در این جلسه ارائه شد.
وی اظهار کرد: سه مزیت از طرف ستاد نقشه جامع علمی کشور در این رابطه اعلام شده است که یکی از آنها تمرکز روی طراحی و ساخت موتورهای کوچک بود که در این گزارش اعلام شد به دانش فنی مربوط به آن دست یافته ایم.
کبگانیان ادامه داد: همچنین اعلام شد که دستیابی به توانایی نرم افزاری و سخت افزاری در مورد موتورهای متوسط تا اواخر تابستان 96 و در مورد موتورهای سنگین 10 تا 15 مگاواتی تا سال 99 محقق خواهد شد.
کبگانیان مزیت دوم مطرح شده را در مورد بالگردها مطرح کرد و در این خصوص توضیح داد: بالگردهای متوسط و نیمه سنگین در حال طراحی و ساخت (در مرحله نمونه) هستند و در مورد ساخت بالگردهای سبک خودکفا شده ایم.
وی مزیت سوم را در مورد پهپادها دانست و گفت: در مورد پهپادها اعلام شده بود که باید در این زمینه تمرکز داشته باشیم؛ با وجود این که کشور ما تازه وارد این حوزه شده است و دانش مربوط به پهپادها تنها در اختیار چند کشور است، اما تاکید بر این است که تا سال 1404 به اهداف تعیین شده برسیم.
دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور به تاریخچه تدوین سند هوافضا نیز اشاره کرد و گفت: این سند مهم در سال 1391 با عنوان سند جامع توسعه هوافضای کشور در سه بخش هوایی و هوانوردی، فضایی و هوافضای دفاعی تصویب شد.
کبگانیان افزود: در جلسه بعدی ستاد به حوزه هوافضای دفاعی و فضایی خواهیم پرداخت و با نیروهای مسلح هماهنگ شده است تا سند به صورت یکپارچه رصد شود.
وی اظهار کرد: حوزه فضایی از جمله بخش هایی است که می تواند برای ما آورده اقتصادی و ثروت افزایی بالایی داشته باشد؛ ظرفیت خالی بازار فضایی، 300 میلیارد دلار است و هدفگذاری ما این است که این ظرفیت با تولیدکنندگان عمدتا بخش خصوصی پر شود از این رو ،باید سعی کنیم از بخش خصوصی که نیاز به پشتیبانی دارد، حمایت کنیم.
کبگانیان در رابطه با جایگاه ایران در حوزه هوافضا در جهان اظهار کرد: در حوزه علم در شاخص های کل هوافضا رتبه دوازدهم را در زمینه تولید علم در دنیا داریم. همچنین در این شاخص ها در منطقه دارای رتبه اول هستیم که براین اساس می توانیم بگوییم زودتر از سال 1404 به اهداف تعیین شده در سند چشم انداز20 ساله کشور دست یافته ایم.
وی اظهار کرد: از نظر تعداد محققین فعال در این حوزه وضعیت نسبتا خوبی داریم اما آسیب هایی در این حوزه است که امیدواریم برطرف شود تا استقبال از این حوزه ها کم نشود چرا که تربیت نیرو و محقق آینده این حوزه را تعیین می کند. 
دبیر ستاد اجرای نقشه جامع علمی کشور در مورد میزان صادرات این حوزه گفت: طی 22 ماه گذشته 100 میلیون دلار در این حوزه صادرات داشته ایم که رقم قابل توجهی است.
کبگانیان توضیح داد: 30 درصد از این میزان صادرات مربوط به بخش محصول، 30 درصد مربوط به بخش فناوری و 40 درصد مربوط به خدمات شامل بخش های مختلف طراحی و دانش فنی بوده است.
کبگانیان اظهار کرد: دستور دیگر جلسه شصت و نهم شورای ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور مربوط به آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی بود که گزارش آن از طرف وزیر علوم تهیه شده اما ارائه این گزارش به جلسه آتی موکول شد.
به گزارش ایرنا،وی افزود: بر همین اساس، جلسه فوق العاده ستاد هفته آینده برگزار و موضوع این آیین نامه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا