ایست قلبی جنگل‌های مازندران

هر روز اخبار تازه‌ای از تخریب محیط زیست، از قطع درختان جنگلی گرفته تا نفوذ شیرابه زباله در این استان گردشگرپذیر به گوش می‌رسد و دریا و جنگل آن که می‌تواند دو قطب مهم اقتصادی کشور و مازندران به شمار رود به سوی نابودی پیش می‌رود، با این وجود هم هنوز مسئولان نتوانسته‌اند راه‌حلی برای رفع این مشکلات پیدا کنند.

این روزها مشکلات زیست محیطی به حدی رسیده که نیاز به توجه سریع مسئولان قضایی و استاندار مازندران را ضروری ساخته است. از سوی دیگر پرونده‌های شکایات بسیاری در حفاظت از محیط زیست به دادگاه‌های مازندران رسیده است و با وجود اینکه دادگاه‌ها باید رای‌های قاطعی را صادر کنند، اما حکم‌ها یا به مرحله اجرا نمی‌رسند و یا اداره‌های ذیربط در اجرای قانون کوتاهی می‌کنند.

منطقه‌ای در حاشیه جاده کلاردشت در نزدیکی شهر عباس‌آباد محل تجمع زباله‌های شهری شده است که این منظره جالبی برای شهرهای استان نیست.

محیط زیست، چندین سال پیش شکایتی از شهرداری‌های خاطی به دلیل ایجاد آلودگی در جنگل کرد که با توجه بر رای صادره از سوی دادگاه، شهرداری مکلف شد تا زباله را در داخل جنگل دفع نکند که متاسفانه شهرداری عباس‌آباد به این امر توجه نکرده و همچنان در دل جنگل، زباله‌ها را دپو می‌کند. این اقدام شهرداری باعث آلودگی شدید زیست محیطی در منطقه کلاردشت شده و طبق مشاهدات عینی، قلب جنگل بکر مازندران پاتوق و محل زندگی افراد معتاد در لابه‌لای این زباله‌ها شده است.

سرازیر شدن زباله در منطقه حفاظت شده عباس‌آباد

عبدالسلام، کارگر تبعه افغانی که در لابه‌لای زباله‌های دپو شده در دل جنگل زندگی می‌کند، به خبرنگار ایسنا گفت: با وجود اینکه محیط زیست در 2 کیلومتری مکان دپوی زباله‌ها، تابلویی را به نام منطقه حفاظت شده نصب کرده‌اند، ماشین‌های شهرداری، روزانه این زباله‌ها را در این منطقه بکر جنگلی خالی می‌کنند و روزانه ماشین لودر شهرداری برای جابه‌جایی این زباله‌ها در همین منطقه اقدام می‌کند.

سید امیر حسینی‌جو، فرماندار عباس‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مازندران، دفن زباله از گذشته در این مناطق را تایید کرد و افزود: مناطقی جهت دفن بهداشتی زباله‌ها در نظر گرفته شده است و در مناطق فوق زباله‌ها به صورت موقت دفن می‌شوند.

وی با بیان اینکه ساخت کارخانه کمپوست در بلوک‌بندی شهرهای استان مازندران تعریف شده است، خاطرنشان کرد: پروژه ساخت یک کارخانه برای از میان بردن بهداشتی زباله‌های عباس آباد، رامسر و تنکابن در دستور کار قرار دارد.

فرماندار عباس‌آباد با اشاره به اینکه در استان مازندران بنا به موقعیت جغرافیایی، زباله‌ها در جنگل‌ها و جلگه‌ها دپو می‌شوند، افزود: در حال حاضر بخشی از زباله‌های عباس‌آباد در منطقه "پرهم چال جنگل" کلاردشت دفن می‌شود.

رمضان نرگسی، سر محیط بان عباس‌آباد در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: در سه استان شمالی گیلان، گلستان و مازندران، زباله یک تهدید است و برای حل این معضل در دولت گذشته ساخت کارخانه کمپوست آغاز شد که از پیشرفت عملیاتی آن اطلاعی نداریم.

رهاسازی زباله‌ها در جنگلهای تنکابن، عباس‌آباد و رامسر

وی با اشاره به اینکه انباشت زباله در طبیعت مشکلات زیست محیطی ایجاد می‌کند، اظهار کرد: در شهرهای تنکابن، عباس‌آباد و رامسر، زباله‌ها در جنگل رها می‌شوند.

شکایت محیط زیست از شهرداری عباس‌آباد

نرگسی با تاکید بر اینکه در گذشته از سوی اداره محیط زیست عباس‌آباد، شکایتی از شهرداری‌های خاطی صورت گرفته بود، تصریح کرد: در این شکایت توسط دادگاه حکم به نفع محیط زیست صادر شد اما قرار بر آن شد تا زمان حل شدن مشکل به مدت سه ماه زباله‌ها در جنگل کلاردشت دپو شود که متاسفانه این امر تا این لحظه ادامه داشته است.

وی با بیان اینکه دفن زباله‌ها در این مناطق به صورت بهداشتی انجام نمی‌شود، افزود: دفن زباله در شهرهای چالوس و نوشهر هم به شیوه مناسبی انجام نمی‌شود. محیط‌بانی یک ارگان نظارتی است و حل این مشکل منوط به حمایت‌های بخشداری، فرمانداری و مسئولین ارشد استانی است.

نرگسی با اشاره به لزوم حل سریع این مشکل اظهار کرد: محیط‌بانی تنکابن به دلیل آنکه زباله‌های سلمان‌شهر در شهرک صنعتی پشت انبار آرد دپو می‌شود از شهرداری سلمان‌شهر شکایت کرده است.

زباله‌های عباس‌آباد متعلق به 30روستا است

محمدرضا مولا امرجی، شهردار عباس‌آباد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه دفن زباله‌های عباس‌آباد به صورت بهداشتی صورت نمی‌گیرد، گفت: این زباله‌ها متعلق به 30 روستای بخش عباس‌آباد هستند و یک پنجم این زباله مربوط به شهرداری عباس‌آباد است.

وی با اشاره به اینکه روزانه 60 تن زباله در شهر و روستاهای همجوار عباس‌آباد تولید می‌شود، اظهار کرد: برای حل مشکل زباله عباس‌آباد با چند شرکت ایرانی و خارجی مذاکراتی انجام شد که آخرین مورد مذاکره با یک شرکت آلمانی بود. طرح مطالعاتی این پروژه در روزهای آینده انجام می‌شود. برآورد اولیه اجرای این طرح 12 میلیارد تومان بوده که تامین این هزینه برای شهرداری عباس‌آباد دشوار است.

مولا امرجی با تاکید بر اینکه در صورت اجرای این طرح ناچار به توقف برخی پروژه‌های عمرانی شهر عباس‌آباد می‌شویم، گفت: از مقامات استانی و کشوری درخواست می کنیم تا برای حل مشکلات شهرستان‌های استان مازندران تمهیداتی اندیشیده شود.

به گزارش ایسنا، مشکلات عدیده زیست محیطی مازندران روزبه روز درحال افزایش است و مسئولان ذیربط تاکنون فقط وعده رهایی از زباله را به مردم منطقه داده‌اند و هیچ یک از برنامه‌های دفن بهداشتی زباله در منطقه اجرا نشده است که این امر نیاز به توجه مسئولان وزارت کشور و مسئولان قضایی دارد تا در نقش مدعی‌العموم و حفظ حقوق بیت‌المال به سرعت از ادامه دپوی زباله در قلب جنگل‌های مازندران جلوگیری شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا