کویر لوت ثبت جهانی می شود

کامبیز مشتاق گوهری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: ارزیابان یونسکو از اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) به همراه برخی از مسئولان کشوری و استانی از بیابان لوت در سیستان و بلوچستان بازدید هوایی داشتند و در ادامه در روستای نصرت آباد حضور یافتند.
وی افزود: این افراد همچنین از نمایشگاه و پایگاه پژوهشی بیابان لوت در نصرت آباد و کاروانسرای نصرت آباد دیدن کردند.
وی با قدردانی از همراهی مردم نصرت آباد ادامه داد: این امر باعث اشتیاق نماینده های یونسکو برای ثبت بیابان لوت شد و ثبت این اثر در زندگی مردم منطقه بخصوص مردم روستای نصرت آباد آثار مثبت زیادی خواهد داشت.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بیابان لوت می تواند یکی از مهمترین عرصه های مشترک بین سازمان های محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشد.
مشتاق گوهری ادامه داد: ثبت جهانی این بیابان به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار جهانی یونسکو در حال پیگیری است و در تیرماه سال آینده در جلسه یونسکو بررسی می شود و با تدابیر اندیشیده شده امید ثبت آن به عنوان اثر جهانی بسیار زیاد است.
وی افزود: در صورت تائید موضوع توسط مسئولان یونسکو بیابان لوت دومین اثر جهانی این استان بعد از شهر سوخته به فاصله کمتر از یک سال خواهد بود.
وی تصریح کرد: بیابان لوت بین سه استان سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی واقع شده است.
پاول ویلیامز ورثینگ از نیوزلند و ماهر محجوب از کشور تونس شامگاه چهارشنبه به عنوان سفرای یونسکو به منظور ارزیابی پرونده نامزدی ثبت جهانی بیابان لوت وارد منطقه جنوب شرق کشور شده و پس از بازدید از استانهای کرمان و خراسان جنوبی روز یکشنبه وارد سیستان و بلوچستان شدند و از بیابان لوت دیدن کردند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا