جلوگیری از سکسکه، رفع سوزش خراش سینه با این گیاه خوشبو

«محسن پویان»، اظهار کرد: پونه گیاهی علفی و چند ساله با ساقه‌ای چهارگوش که به خانواده نعناع تعلق دارد. وی با اشاره به اینکه این گیاه با برگ‌هایی پوشیده از کرک، پهن، بیضی، نوک تیز، کوچک و با حاشیه‌ای دندانه‌ریز که به صورت متناوب روی ساقه آرایش مشخص می‌شوند، افزود: گل‌ها به رنگ بنفش و گلی مشاهده می‌شوند و جام گل پیوسته و دارای دو لوب تقریباً مساوی است.

این پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان جنوبی، تصریح کرد: این گیاه دارای کاسبرگ‌هایی کرک‌دار، ساقه حالت خزنده داشته و با ایجاد ریشه‌های نابجا در حاشیه چشمه‌ها و استخرها گسترش می‌یابد.

 

پویان ادامه داد: پونه در خراسان جنوبی از اواخر بهار تا شهریور ماه به گل رفته که در مناطق و شهرهای سرد مانند سربیشه و قائن از اوایل تابستان به گل می‌رود.

وی با بیان اینکه این گیاه مورد علاقه‌ی زنبور عسل بوده و شهد فراوانی دارد، افزود: عسل آن از نوع عالی با رطوبت کم و بوی مطلوبی است و میزان شهد خوب و میزان گرده آن متوسط است، رنگ عسل آن زرد مایل به سبز است.

این پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان جنوبی، تاکید کرد: برگ‌های تازه‌ی گیاه دارای تانن و اسانس بوده و مهم‌ترین ماده‌ی اسانس آن مانتول است که به عنوان طعم دهنده، مقوی معده و آرام کننده‌ی دردهای موضعی مورد استفاده دارد.

پویان، با بیان اینکه این گیاه طبیعت گرم و خشک دارد، گفت: برای پاک کردن اخلاط سینه، کنترل سیاه سرفه و رفع سوزش خراش سینه، جلوگیری از سکسکه، آشفتگی و دل به هم خوردگی از آن استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: این گیاه ضد نفخ است و برای اسشقا، یرقان و ازدیاد عرق مفید و مدر و قاعده‌آور و ضد سم جانوران است.

این پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان جنوبی، تصریح کرد: از خاکستر گیاه برای تقویت لثه‌ها، ضد عفونی لوله گوارش و اسهال از آن استفاده می‌شود.

پویان افزود: اسانس گیاه پونه دارای پوله ژون و آزولن (ضدالتهاب) بوده و از آن به عنوان ضد نفخ و صفرا آور استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از پونه در صنایع داروسازی نیز استفاده می‌شود، گفت: داروی آنتی دیابتیک (DIABETIC-ANTI) که برای کنترل قند خون در بیماران دیابتی استفاده می‌شود و داروی دیورتیک (DIURETIC)که در تخفیف نشانه‌های خیز در ناسایی‌های احتقانی قلب و کم کاری کلیه، عفونت‌های دستگاه ادراری و کمک به دفع سنگ‌های مجاری ادراری و افزایش فشار خون به کار می‌رود.

به گزارش جام نیوز،این پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان جنوبی، ادامه داد: داروی پونه Pennyroyal C.W که به صورت قطره خوراکی در شیشه‌های ۱۵ میلی لیتری ساخته شده و از آن به عنوان خلط‌آور، ضد سرفه، برونشیت، سوءهاضمه، نفخ معده و پرادراری استفاده ‌می‌شود.

پویان یادآور شد: گل و برگ پونه به صورت دم کرده روزی ۳ بار هر بار نصف استکان استفاده می‌شود و دم کرده پونه از ۲۰ گرم گیاه خشک در یک لیتر آب جوش تهیه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای استفاده از ریشه پونه از جوشانده ریشه روزی ۳ بار هر بار نصف لیوان مصرف می‌شود و جوشانده ریشه از ۳۰ گرم ریشه گیاه در یک لیتر آب تهیه می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا