مدل اقتصادی جدید برای موفقیت در بازارهای نوظهور

دانشمندان، هند را به عنوان کشوری در حال توسعه برای نمونه‌موردی پژوهش و آزمایش مدل خود انتخاب کردند و برند، شکل کالا و فرمت ذخیره کالا در این کشور را بررسی کردند تا به بازاریابان در غلبه‌کردن بر چالش‌های فروختن کالاها به یک بازار ناهمگون کمک کنند؛ بازاری که از ویژگی‌های آن می‌توان به کمبود منابع و زیرساخت ناکافی اشاره کرد.

محققان دریافتند در هند 95 درصد کالاها از طریق مغازه‌های خرده‌پای غیروابسته، دستفروشان خیابانی، فروشگاه‌ها و کانال‌‌هایی از این دست به فروش می‌رسند و نه از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای عظیم و به خوبی سازماندهی‌شده. چنین ماهیت غیرساختاربندی‌شده بازار به مدیران داده‌های ناکافی را برای تصمیم‌گیری‌هایی درباره توزیع بهینه ارائه می‌دهد.

محققان داده‌های متعلق به یک شرکت عظیم کالاهای بسته‌بندی‌شده مصرفی در هند را به عنوان نمونه موردی تحلیل کردند و آن را وارد مدل اقتصادی جدید خود برای آرایش برند، شکل کالاها و فرمت‌های ذخیره‌سازی کردند و دریافتند با استفاده از مدل آن‌ها شرکت هندی سود خود را تقریبا تا هشت درصد افزایش داد.

مدل جدید، اهمیت درک عناصر بازاریابی منحصر‌به‌فردی را برجسته می‌کند که در بازارهای کشورهای در حال توسعه ایفای نقش می‌کنند. این مطالعه همچنین دریچه‌های تحقیقاتی نوینی را در آینده پیش روی پژوهشگران می‌گذارد.

این تحقیق در Journal of Retailing منتشر خواهد شد.