بررسی کانال‌های بازاریابی مبتنی بر پژوهش

تقریبا یک سوم محصولات داخلی عمده کشورها در سراسر جهان از کانال‌هایی مانند عمده‌فروشی‌‌ها، خرده‌فروشی‌ها و فرانشیزها حرکت می‌کنند و این موضوع شناسایی مسیرها، شرایط و دیدگاه‌ها را هم چالش‌برانگیز و هم ضروری می‌کند زیرا این حوزه به سرعت در حوزه‌هایی مانند جهانی‌سازی و اینترنت تکامل می‌یابد.

تعاریف، بافت و موقعیت‌ها، استراتژی‌ها و تحلیل و همچنین جداولی با محتوای غنی و ارجاع‌هایی به گفتمان مهم درباره تمامی جوانب کلیدی در مورد بازاریابی در این مقاله آورده شده‌اند.

تحلیل ارائه‌شده در واقع جامع و مبتنی بر پژوهشی سه دهه‌ای درباره مقالات موجود درباره بازاریابی و شناسایی عوامل پنهان در  تغییر مداوم در این حوزه است؛ این مقالهمسیرهای تحقیقاتی در این زمینه را نیز به صورت طرحواره مطرح می‌کند.

این مقاله که دارای عنوان "تکامل کانال‌های بازاریابی: روندها و مسیرهای تحقیقاتی" است، توسط محققان دانشگاه واشنگتن، مدرسه بازرگانی BI در نروژ و دانشگاه نوتردام نوشته شده است.

محققان تکامل کانال‌های بازاریابی را بر اساس رابطه دوطرفه شبکه‌‌ای از کانال‌ها، کانال‌های چندگانه و پلت‌فرم‌های کانال‌های دوبعدی رهگیری کرده‌اند.

آن‌ها چهار حوزه مهم و عمده مبتنی بر پژوهش انجام‌شده درباره روندهای تجاری بزرگ‌تر در چند دهه گذشته را شناسایی کرده‌اند که این روندها به مختل‌کردن سیستم‌های کانال‌های بازاریابی موجود ادامه می‌دهند.

این چهار حوزه عبارت‌اند از تغییر روند به اقتصاد خدماتی، جهانی‌سازی بازار،استفاده فزاینده از فناوری‌های تجاری الکترونیکی مانند اینترنت، تلفن‌های همراه و ابرهای محاسباتی و همچنین گسترش‌یافتن نقش داده‌های بزرگ در تصمیمات اتخاذشده درباره کانال‌های بازاریابی.

دانشمندان هر یک از این روندها را ارزیابی کرده‌اند تا اثر آن‌ها بر کانال‌های بازاریابی را پیش‌بینی کنند.

این مقاله ماه دسامبر در Journal of Retailing منتشر خواهد شد.