نیمی از پژوهش‌های پژوهشگران ایرانی در جهان ارجاع داده نمی‌شود

به گزارش مهر، دکتر احسان شمسی کوشکی در حاشیه همایش سراسری اخلاق در پژوهش‌های پزشکی در چمخاله شهرستان لنگرود ایجاد انتقال و ارتباط تجربیات را از مهم‌ترین اهداف این همایش عنوان کرد.

وی با بیان اینکه تبادل تجربیات علمی در ارتقای دانش و علم بسیار ارزشمند است، اظهار کرد: این همایش برای نخستین‌بار با محوریت اخلاق در پژوهش در سطح کشوری برگزار شده و ایران جزو کشورهایی است که به کشورهای در حال توسعه نزدیک می‌شود.

دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش‌های پزشکی وزارت بهداشت و درمان، شاخص‌های اخلاقی در سطوح مختلف را مهم خواند و افزود: جلب اعتماد علمی جهان برای ارتقای پژوهش‌های کشور ضروری است.

وی با اشاره به اینکه نیمی از پژوهش‌های دانشمندان ایران در جهان هرگز ارجاع داده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: برای ارجاع مقالات پژوهشگران ایرانی در جهان نیازمند مشارکت تمام پژوهشگران در زمینه اخلاقی و جلب اعتماد جامعه علمی جهان هستیم.

اهدای اعتبارنامه‌های کمیته‌های اخلاق در پژوهش دانشگاهی، بررسی دستورالعمل، سطح‌بندی و شرح وظایف کمیته‌های اخلاق در پژوهش‌های زیست‌ پزشکی، مقررات انجام کارآزمایی‌های بالینی در ایران و سامانه ثبت کارآزمایی‌های بالینی در ایران از جمله برنامه‌های همایش مذکور است.

ارائه گزارشی از بررسی تطبیقی ساختار و جایگاه کمیته‌های اخلاق در دیگر کشورها، معرفی تجربه کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه علوم پزشکی تهران، جنبه‌های اخلاقی در انجام پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی، اخلاق در انتشار آثار پژوهشی و… از دیگر برنامه‌های همایش سه روزه اخلاق در پژوهش‌های پزشکی است..

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا