اصلاح انحراف رنگ‌ها با نانولنز کاملاً صاف

به گزارش ایسنا، لنزها همیشه دارای ساختار محدبی هستند، اما اخیراً محققان دانشگاه هاروارد موفق به ساخت لنز جدیدی شده‌اند که کاملا صاف و بسیار نازک است. اولین گام جدی در مسیر ساخت این لنز در سال 2012 برداشته شد که یک قطعه شیشه‌ای کاملاً صاف و نازک ساخته شد و می‌توانست روی نور اثر بگذارد.

در پژوهش اخیری که توسط این گروه تحقیقاتی انجام شده و نتایج آن در نشریه Science به چاپ رسیده است، محققان توانستند این لنز را به‌ گونه‌ای طراحی کنند که به طول موج‌های (رنگ‌های) مختلف پاسخ کاملاً متفاوتی دهد. پیش از این، امکان انجام چنین پدیده‌ای در لنزهای صاف وجود نداشته است؛ اما در این پژوهش، محققان با استفاده از آنتنی که روی لنز نصب شده موفق به اثرگذاری مختلف روی طول موج‌ها شدند.

این کار نوعی اصلاح رنگ نیز محسوب می‌شود که در سیستم‌های اپتیکی رایج باید از چند لنز مختلف برای این کار استفاده شود اما در این لنز تنها با یک لنز می‌توان اصلاح رنگ را انجام داد. از این فناوری می‌توان در ساخت عینک گوگل استفاده کرد؛ به طوری که بدون افزایش وزن، کارایی این عینک را بهبود داد.

این گروه تحقیقاتی در طول یک سال گذشته روی این لنز کار کردند اما در ابتدا نتیجه قابل توجهی به‌دست نیامد. با ارائه راهکار برای هر چالش، آن‌ها موفق به ساخت این لنز شدند.

این محصول می‌تواند انقلابی در حوزه میکروسکوپی، عکاسی و اخترشناسی ایجاد کند. با این لنز می‌توان ادوات مخابرات نوری را کوچک‌تر و از آن در ساخت دوربین‌های کوچک نیز استفاده کرد. این فناوری می‌تواند انحراف موجود در لنزهای بزرگ را رفع کند؛ لنزهایی که دچار محدودیت کارایی و طول موج هستند. در این لنز به جای استفاده از فلز، از یک ماده دی‌الکتریک برای ساخت نانوآنتن استفاده شده‌ است.

این لنز دو کار مهم را هم‌زمان انجام می‌دهد: اول این که به جای هدایت رنگ‌های مختلف به جهت‌های متفاوت، همه آن‌ها را به یک سو هدایت می‌کند. دوم این که می‌تواند سه طول موج را روی یک نقطه متمرکز کند.