پیوند جاودانه پروتئین با نانوذره

به گزارش ایسنا، دانشمندان مدتی است که قادر به متصل‌کردن پروتئین‌ها به نانوذرات بوه‌اند، اما این موضوع فقط در محیط کنترل‌شده ممکن بود و هیچ‌کس تا پیش از این، شیوه ساده‌ای را برای کاربرد چنین روشی در درون بدن ارائه نداده بود.

محققان حاضر در این پروژه، از نانوذرات متشکل از کلروفیل (یک رنگدانه طبیعی)، فسفولیپید (چربی شبیه به روغن سبزیجات) و کبالت (فلز به کاررفته در تولید آلیاژ‌های فوق‌محکم، مغناطیسی و مقاوم در مقابل آب) استفاده کردند.

همزمان پروتئین‌ها با زنجیره‌ای از آمینواسیدها موسوم به polyhistidine-tag اصلاح شدند؛ این آمینواسید به طور گسترده‌ای در تحقیقات بر روی پروتئین کاربرد دارد.

محققان سپس پروتئین‌های اصلاح‌شده و نانوذرات را در آب با یکدیگر ترکیب کردند و در چنین محیطی، یک سر پروتئین درون لایه خارجی نانوذرات جاسازی شد. برای آزمایش کارآیی اتصالی مدل جدید، محققان نوعی ماده مکمل را به آن افزودند که این عامل ایمنی‌، کارآیی واکسن‌ها و درمان‌های دارویی را افزایش می‌دهد.

نتایج این آزمایش شگفت‌انگیز بود و هر سه بخش یعنی پروتئین، ماده مکمل و نانوذره، واکنش ایمنی را در مقابل اچ‌آی‌وی برانگیختند.

محققان همچنین پروتئین‌هایی را که سلول‌های سرطانی را تحریک می‌کنند، آزمایش کردند؛ نتایج بازهم خیره‌کننده بود و ترکیب نانوذره، پروتئین و ماده مکمل مانند پرتابه‌ای برای تومورها عمل کرد.

دانشمندان به دنبال ادامه تحقیقات خود در این زمینه هستند و رسیدن به مرحله درمان‌های بالینی انسانی، هدف نهایی آن‌هاست.

جزئیات این مطالعه در مجله Nature Chemistry منتشر شد.