پیش بینی وقوع آتشفشان از طریق لرزاندن کوه

به تازگی دانشمندان و پژوهشگران ژاپنی با استفاده از یک سیستم لرزاننده ، اقدام به ایجاد زلزله ای مصنوعی در کوهستان مت زائو Mt. Zao در شمال این کشور کرده اند . این کوهستان ، یک قله آتشفشانی فعال محسوب شده و هدف پژوهشگران از این عملیات ، جمع آوری اطلاعات جهت اجرای پروژه ای به منظور پیش بینی از وقوع آتش فشان اعلام شده است .

بر اساس گزارش رسمی منتشر شده از سوی خبرگزاری NHK ، دانشمندان برای انجام این عملیات ، حفره ای در عمق چهل متری داخل این کوه ایجاد کرده و دویست کیلوگرم دینامیت را در حفره فوق جا سازی کرده و سپس این مواد را منفجر کردند .

گفتنی است روی این دینامیت ها با آب پوشانده شده و بر اثر انفجار شدید رخ داده ، آب داخل حفره به بیرون فوران کرد . شدت این انفجار به حدی بود که سیستم های نصب شده لرزه نگار در مناطق اطراف ، لرزشی برابر با 150 سایسو متر seismometers را به ثبت رساندند .

دانشمندان در پژوهش های خود دریافتند که امواج سایسمیک seismic waves ناشی از لرزش زمین ، در آب با سرعت کمتری حرکت کرده و به همین دلیل اطلاعات به دست آمده از این لرزه ها (سایسو متر seismometers ) می تواند در ارزیابی حوضچه های آب موجود در زیر زمین و بستر های تحتانی قله های آتشفشانی که می توانند تا عمق دو کیلومتری زیر زمین نیز ادامه داشته باشند ، مفید بوده و  پژوهشگران را در کشف احتمال بروز فوران اتش فشان ها یاری  کند . در حقیقت شناسائی و مطالعه این فرایند فرصت کافی را جهت انجام اقدامات پیشگیرانه به دانشمندان  ارائه می دهد .

لازم به توضیح است که معمولا فرایند فوران آتش فشان به گونه ای است که مواد مذاب از لایه های زیرین زمین به سطح بالاتر آمده و با برخورد به لایه های آب موجود در زیر قله های آتشفشانی ، موجب تبخیر آن ها شده و در ادامه انفجار آتش فشانی رخ خواهد داد .

در همین رابطه پرفسور ساتوشی میورا Satoshi Miura از اساتید دانشگاه توهوکو Tohoku University اعلام کرد : " کشف موقعیت و محل آب های گرم و دغ زیر زمینی کلید اصلی شناسائی و پیش بینی محل وقوع آتش فشان بعدی است . "

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا