ترک اعتیاد اثربخش با ورزش

علی رشیدی پور  یک محقق دانشگاه علوم پزشکی سمنان با بیان اینکه اعتیاد به مرفین سبب مرگ سلول های عصبی مغز در ساختار حیاتی موثر در یادگیری و حافظه  و اختلالات شناختی و رفتاری می شود، به مهر گفت:  فعالیت های فیزیکی، اثرات مثبتی بر فعالیت های مغزی، به ویژه فعالیت های شناختی دارند.

وی افزود: برای به یقین رسیدن تاثیر فعالیت های ورزشی بر روی ترک اعتیاد، تحقیقات خود را در آزمایشگاه «در اشل تزریقی» بر روی موش که مدلی نزدیک به انسان است، انجام دادیم.

رشیدی پور اظهار داشت: از این رو اثرات ورزش های ارادی «دویدن اختیاری» و ورزش غیرارادی «دویدن بر روی تردمیل» روی علائم قطع خودبه خودی، اختلالات شناختی و تغییرات پروتئین های درگیر در مرگ سلولی در موش های نر وابسته به مرفین را مورد بررسی قرار دادیم.

وی گفت: این مطالعات نشان داد که ورزش ارادی و اجباری کوتاه مدت و ملایم برای مدت ۱۰ روز قادر است اختلالات شناختی شامل حافظه فضایی و حافظه ترس را در موش های وابسته به مرفین اصلاح کرده و علایم ناشی از قطع مرفین را  مهار کند.

رشیدی پور خاطرنشان کرد: معمولا برای ترک افراد وابسته به مرفین، از دارودرمانی استفاده می شود که دارو، فعالیت مغزی فرد را در سطح پایینی نگه می دارد، از این رو دارو درمانی باید به همراه فعالیت های فیزیکی باشد تا ترک اعتیاد به صورت مناسبی اثربخش باشد.

وی با بیان اینکه ترک اعتیاد با ورزش به شکل پذیری مغز تاثیر می گذارد،  اظهار داشت:مدل فعالیت های ورزشی لایت و خفیف می تواند به همراه دارو درمانی اثر گذاری بیشتری بر روی درمان اعتیاد بگذارد.

به گفته وی بنابراین فعالیت فیزیکی ملایم و لایت می تواند به عنوان یک روش غیر دارویی و سودمند برای اختلالات شناختی- رفتاری و مغزی در افراد معتاد استفاده شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا