ادامه آزمایش نمونه های مگس میوه در فضا

سینا پرس : بر اساس گزارش منتشر شده توسط بخش علوم  خبرگزاری روسیه ، مطالعات پژوهشگران روی حشرات موسوم به مگس میوه یا drosophilae در فضا تا سال 2016 ادامه خواهد داشت .

بر همین اساس و به گفته دکتر آیرینا اوگنوا Irina Ogneva که متخصص فیزیک و ریاضی بوده و سرپرستی تیم پژوهشگران موسسه Biomedical Problems در آکادمی علوم روسیه را بر عهده دارد ، این مطالعات با هدف بررسی مکانیزم محافظت از فضانوردان در سفرهای بین سیاره ای طولانی مدتی که در آینده انجام خواهد شد ، صورت می گیرد .

وی همچنین به این موضوع اشاره کرد که برای امسال برنامه ای جهت ارسال مگس های میوه به فضا وجود ندارد و این موضوع به دلیل وجود موارد نیازمند بررسی است که از فضا به زمین ارسال شده و باید مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند . بر این اساس ، محموله بعدی مگس های فضائی که به آزمایشگاه های مستقر در مدار زمین ارسال خواهند شد ، برای سال آینده برنامه ریزی شده اند .

شایان ذکر است که مگس های میوه به دلیل ویژگی های ساختاری خاصی که دارا هستند به اصلی ترین هدف آزمایش های انجام شده در فضا تبدیل شده و در سال های گذشته مطالعات وسیعی روی آن ها انجام شد .

بر اساس گزارش های منتشر شده ، نسل دوم از مگس میوه متولد شده در فضا ، در ماهواره Foton-M همراه با نسل سوم از کرمهای maggots  که به مدت  44 روز و نیم در فضا به سر بردند ،  پرورش داده شده است .

بر این اساس  در روزهای پایانی ماه اکتبر سال 2014 میلادی ، نسل چهارم مگس های میوه از زمین به آزمایشگاه ایستگاه بین المللی فضائی ارسال شده و پس از دوازده روز زندگی در فضا ، این مگس ها نسل پنجم کرم های مگس موسوم به maggots را به دنیا آورده و مطالعات بر روی آن ها انجام شد .

دکتر آیرینا اوگنوا Irina Ogneva در این رابطه اعلام کرد : " این پژوهش ها به ما اجازه می دهد تا شرایط گسترش و تولید مثل گونه های مختلف حیات را در شرایط فقدان جاذبه بررسی کنیم . از سوی دیگر در این مطالعات ما قادر به مطالعه تاثیر فرایند منفی این شرایط بر سطح سلولی موجودات زنده خواهیم بود . "