خطر عود سرطان پروستات در بیماران سیگاری دو برابر غیرسیگاری‌هاست

به گزارش ایسنا، حدود 30 درصد از مبتلایان به سرطان پروستات که تحت پروستاکتومی رادیکال قرار می‌گیرند، عود بیوشمیایی را حتی با گذشت 10 سال از این عمل، تجربه می‌کنند.

طی این پژوهش 28 ماهه، گروهی از محققان بین المللی اروپایی و آمریکایی عود بیوشیمیایی هزار و 191 مردی که تحت عمل پروستاکتومی رادیکال، پروستات خود را برداشته بودند، مورد بررسی قرار دادند.

از این تعداد افراد، یک سوم غیرسیگاری (34.9 درصد)، یک سوم سیگار کشیدن را ترک کرده بودند (31.6درصد) و بقیه نیز به سیگار کشیدن خود ادامه می‌دادند (33.5درصد).

نتایج نشان می‌داد خطر عود سرطان برای افرادی که به سیگار کشیدن خود ادامه می‌دهند دو برابر بیش از افراد غیر سیگاری است.

نکته جالب توجه اینجا بود که برای افرادی که 10 سال پیش از این سیگار کشیدن را ترک کرده بودند نیز این خطر دو برابر گزارش شد.

به گفته دکتر «مالته ریکن»، سرپرست این پژوهش از دانشگاه بازل سوییس، این یافته تاییدکننده نتایج پژوهش‌های قبلی در مورد تاثیر منفی سیگار بر عود انواع سرطان‌های مختلف پس از درمان اولیه است.

جراحی پروستاتکتومی رادیکال امروزه به عنوان درمان استاندارد با عوارض قابل قبول در موارد سرطان پروستات لوکالیزه محسوب می‌شود که می‌تواند از گسترش بیماری جلوگیری نموده و در تعداد زیادی از بیماران معالجه قطعی به حساب می‌آید.

این یافته در کنفرانس انجمن اورولوژی اروپا در مادرید مطرح شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا