هشدار به تخلیه فاضلاب انسانی در دریای خزر

این در حالی است که شهرستان گردشگر پذیر نوشهر به عنوان قلب گردشگری کشور , سالانه میزبان میلیونها مسافر است که عموما برای استفاده از سواحل دریای خزر به این منطقه سفر می کنند.
به گزارش ایرنا ، علی اصغر حسین عمویی روز دوشنبه در جلسه کارگروه مدیریت پسماند در فرمانداری نوشهر ، گفت : چنین وضعیتی به نوعی سلامت شناگران و نیز تمامی آبزیان دریای خزر را به مخاطره انداخته است .
بنابر آمارهای رسمی سالانه به طور متوسط حدود 10 هزار تن ماهیان استخوانی از سواحل مازندران در دریای خزر صید می شود و در واقع محل اشتغال دهها هزارنفر از ساکنان حاشیه این دریا است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست نوشهر افزود: اکنون محل دفن زباله به علت گردشگر پذیری و افزایش جمعیت شهرستان دیگر پاسخگوی حجم انبوه زباله های تولیدی منطقه نیست. 
وی ، ادامه داد : هم اینک مقادیر زیادی از شیرابه زباله و فاضلاب انسانی وارد رودخانه ماشلک در پیرامون محل دفن زباله شده و در نهایت به دریای خزر می ریزد که این وضعیت فاجعه آمیز است. 
رئیس اداره حفاظت محیط زیست نوشهر با ابراز نگرانی از وضعیت موجود ، گفت : با این که در ادوار گذشته ، شهردار وقت نیز به علت سستی درانجام وظایف محوله در جهت ساماندهی زباله و رفع این معضل از سوی مراجع قضایی مورد بازخواست قرارگرفت به طوری که حکم بازداشت وی نیز صادر شده بود ولی با رایزنی و وساطت مسئولان ذیربط چنین اتفاقی رخ نداد.
حسین عمویی درادامه با انتقاد از نبود نظارت بر نحوه فعالیت حدود 20 دستگاه خودروی فاضلاب کش انسانی در شهرستان ، اظهار کرد : رانندگان این خودروها بدون رعایت مسائل بهداشتی و زیست محیطی به آسانی فاضلاب را در پیرامون محل دفن زباله و رودخانه ماشلک تخلیه می کنند.
وی حضورافراد سودجو با هدف جدا سازی زباله در محل دفن زباله را از دیگر مشکلات موجود دراین حوزه دانست و ادامه داد : این افراد درقسمت جنوبی محل دفن زباله اقامتگاه هایی را ایجاد کرده اند و هراز گاهی با این وضعیت در خیابان های شهرها تردد می کنند.
وی ، اضافه کرد : تردد این افراد ، احتمال انتقال برخی از بیماری ها را که باعث به خطر انداختن سلامت شهروندان و روستاییان می شود، افزایش می دهد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست نوشهر همچنین خواستار تعیین تکلیف وضعیت نابسامان زباله در این شهرستان شد.
فرماندار نوشهر نیز از مسئولان و مدیران دستگاه های اجرایی از جمله بخشدار ، اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران خواست تا با شتاب بیشتری نسبت به ساماندهی وضعیت زباله شهرستان چاره اندیشی کنند.
محمدعلی قمی اویلی ، از کم توجهی مسئولان ذیربط بویژه شهردار نسبت به ساماندهی زباله و پیشگیری از سرریز شیرابه زباله به داخل دریای خزر انتقاد کرد و گفت : هم اینک محل دفن زباله به گونه ای است که در تابستان به علت گرما ، بوی تعفن زباله شماری از ساکنان پیرامون آن را می آزارد و در زمستان نیز به علت بارندگی شیرابه آن به داخل دریا می ریزد که جای نگرانی است.
فرماندارنوشهر با تاکید بر رفع این معضل زیست محیطی و بهداشتی درادامه از تصویب حدود 70 میلیارد ریال از محل سفرهای استانی دولت به مازندران برای ادامه ساخت کارخانه زباله سوز در این شهرستان خبرداد.
قمی اویلی همچنین ، گفت : با توجه به این که مبالغی از اعتبارات این نیروگاه از محل سفر پرخیر و برکت رهبری فرزانه به شهرستان بوده است بنابراین برای شتاب بخشی در روند عملیات اجرایی آن نشستی نیز با حضور کارشناسان از دفتر مقام معظم رهبری درهفته جاری دراین شهرستان خواهیم داشت. 
آمارهای موجود نشان می دهد که در شهرستان گردشگرپذیر نوشهر به طور میانگین هر روز مقدار 100 تن زباله تولید می شود که کاملا به شیوه سنتی و غیربهداشتی در فضای آزاد تخلیه و دفن می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا