پژوهش های کشاورزی ما با پژوهش های روز دنیا فاصله زیادی دارد

دکتر عیسی کلانتری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با تاکید بر لزوم توجه به پژوهش های کاربردی در زمینه کشاورزی، اظهار کرد: ما الان 120 دانشکده کشاورزی در سطح کشور کشور داریم اما دستاورد چندانی در زمینه پژوهش های کشاورزی عرضه نکرده اند. اگر پژوهش های کشاورزی در دانشگاه ها را با پژوهش های انجام شده توسط وزارت جهاد کشاورزی مقایسه کنیم، با وجود فاصله بسیار زیاد از شرایط آرمانی، می توان گفت که پژوهش های وزارت جهاد کشاورزی کارآیی بیشتر داشته است. بنابراین اگر بخواهند بخش های پژوهشی وزارتخانه را به دانشگاه ها منتقل کنند، این انتقال نه تنها مفید نیست بلکه مضر هم هست.

دبیر کل خانه کشاورز افزود: متاسفانه فاصله تحقیقات کشاورزی ما با دستاوردهای جهانی در این 10 سال اخیر خیلی زیاد شده است. ما تا 10-12 سال پیش با دنیا تا این حد اختلاف نداشتیم. به عنوان مثال در بحث احیای دریاچه ارومیه که من آن را دنبال می کنم، می بایست مصرف آب در این حوضه کاهش پیدا کند. بررسی های ما نشان می دهد بذرهای گندمی که در اروپا تولید می شود، با 2 بار آبیاری کمتر، 35 درصد افزایش محصول دارند و در داخل کشور ما اصلا به این مسایل توجه نمی شود. برای اینکه روش های ژنتیک و اصلاح نباتات در دنیا خیلی عوض شده است اما در کشور ما هنوز به روش های 20 سال پیش انجام می شود. استفاده از روش های جدید هم دوره اصلاح نباتات را کوتاه تر کرده است و هم هزینه ها را کاهش داده است.

کلانتری با بین اینکه علوم جدید وارد تحقیقات کاربردی ما نشده است، تصریح کرد: این موضوع فاصله زیادی بین پژوهش های کشاورزی ما با پژوهش های روز دنیا به وجود آورده است و می بایست این فاصله را از بین برد. راه از بین بردن این فاصله هم این نیست که پژوهش را به دانشگاه ها منتقل کنیم. اگر این انتقال انجام شود، کشاورز باید عزا بگیرد، چراکه الان دستش به ایستگاه تحقیقات کشاورزی می رسد اما داخل دانشگاه ها اصلا او را راه نمی دهند. 

وزیر اسبق کشاورزی در ادامه خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید زمینه به روز شدن تحقیقات کشاورزی را به وجود بیاورد و بستر لازم برای ورود دانش های نوین را فراهم کند. موسسات تحقیقاتی هم باید از حسادت دوری کنند چراکه عملکرد خودشان پایین بوده است و مانع استفاده کشاورزان از دستاوردهای خارجی هم می شوند. اگر به محصولات مختلف از جمله چغندرقند، سیب زمینی، دانه های روغنی، محصولات باغی و… نگاه کنید می بینید که ما در این مدت درجا زده ایم.

این استاد دانشگاه یادآور شد: پیشرفت های تحقیقاتی در کشورهای توسعه یافته به این دلیل سریع بوده که اولا عمده تحقیقات را بخش خصوصی انجام داده است. ثانیا پیشرفت های تحقیقات پایه ای به سرعت تبدیل به تحقیقات کاربردی می شود. در اینجا تحقیقات پایه ای ما تبدیل به تحقیقات کاربردی نشده است.

کلانتری بودجه اختصاص یافته به تحقیقات را ناکافی دانست و افزود: در حال حاضر مراکز پژوهشی از بودجه کافی برخوردار نیستند اما به نظر من راه حلش این نیست که تمام بودجه پژوهشی را از دولت بگیرند. باید تحقیقات در کشور ما اصلاح ساختار بشود. حالا در تئوری گفته می شود که کشورهای غربی 2 درصد تولید ناخالص داخلی را صرف تحقیقات می کنند ولی باید این را بدانیم که از این 2 درصد، 1.5 درصد را بخش خصوصی می آورد. در کشور ما سهم بخش خصوصی تقریبا هیچ است و همه بودجه تحقیقاتی را دولت تامین می کند. وقتی دولت با مشکل بودجه مواجه است نمی تواند تمام هزینه تحقیقات را تامین کند. پس می بایست بخش خصوصی به این عرصه وارد شود.        

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا