خنثی سازی گاز گلخانه ای به کمک باکتری

در بستر اعماق اقیانوس ها منافذ و یا چاه های هیدروترمال وجود دارد. چاه هیدروترمال در حقیقت شکافی روی پوسته زمین است که از لحاظ زمین شناسی، آب های اطراف خویش را گرم می کند و در بیشتر آب های عمیق اقیانوسی می توان آنها را یافت.

با توجه به تاریکی و سردی بستر دریا، حیات در اطراف این منافذ هیدروترمال ایجاد می شود و در نتیجه، باکتری هایی به نام Thiomicrospira crunogena امکان حیات می یابند که آنزیمی موسوم به کربنیک انهیدراز carbonic anhydrase تولید می کنند.

کربنیک انهیدراز باعث از بین بردن دی اکسید کربن در ارگانیسم ها می شود و دی اکسید کربن و آب را به بی کربنات تبدیل می کند. از این آنزیم در فرآیندهای صنعتی برای جذب کربن استفاده می شود، اما تاثیر آن محدود است.

به این دلیل است که محققان دانشگاه فلوریدا از کشف این باکتری جدید در اعماق دریا بسیار هیجان زده شدند.استقرار این باکتری در اطراف منافذ هیدروترمال گرم، موجب تطابق آن و آنزیم کربنیک انهیدراز برای بقا در دودکش های صنعتی و تحمل دما و فشار زیاد شده است.

به باور محققان،آنزیم یاد شده می تواند در یک حلال معلق شود و از آن به صورت یک فیلتر در داخل دودکش یا لوله اگزوز استفاده کرد، هر چند برای عملیاتی شدن این فناوری، به مقدار زیادی آنزیم نیاز است.

محققان با استفاده از باکتری ‘ایی کولی’ موفق به کشف روشی برای ساخت مصنوعی این آنزیم در آزمایشگاه شدند. ساخت مصنوعی این آنزیم نیاز به سفر طولانی رفت و برگشت به اعماق اقیانوس ها را هم از بین می برد.

به گزارش پزشکان بدون مرز، این مطالعه در نشریه Acta Crystallographica D منتشر شده است.