تشدید آلرژی به گرده گلها به سبب تغییرات اقلیمی

این پژوهش نشان می دهد که تا پایان این قرن به علت افزایش میزان دی اکسید کربن، شاهد افزایش میزان تولید گرده توسط گیاهان و در نتیجه تشدید وضعیت افراد مبتلا به آلرژی به این ماده خواهیم بود. تغییرات اقلیمی پدیده ای است که بیشتر به خاطر افزایش تولید گازهای گلخانه ای شکل می گیرد. این وضعیت می تواند اثرات زیان باری بر روی محیط زیست و نیز سلامت انسان داشته باشد. پژوهشگران در مطالعه ای جدید به این نتیجه رسیدند که این وضعیت می تواند برای افراد مبتلا به آلرژی به گرده گل نیز مضر باشد.

یکی از عوامل ایجاد پدیده گرمایش زمین، افزایش میزان گاز دی اکسید کربن است. می دانیم که گیاهان مختلف از این گاز برای انجام فرآیند فتوسنتز و غذاسازی برای خود استفاده می کنند. بیشتر شدن میزان دی اکسید کربن به معنای رشد بیشتر گیاه خواهد بود.

دانشمندان برای بررسی میزان تاثیر افزایش گاز دی اکسید کربن بر روی رشد گیاهان و گرده تولیدی آنها، گیاهان علفی را در معرض میزان فعلی ترکیب دی اکسید کربن و گاز اوزون قرار دادند. همچنین یک بار دیگر این گیاهان را در برابر میزان پیش بینی شده این دو گاز در پایان قرن اخیر گذاشتند. گاز اوزون برای گیاهان مضر است، اما طبق پیش بینی های انجام شده، میزان گاز دی اکسید کربن تا پایان قرن جاری از میزان گاز اوزون پیشی می گیرد و به نوعی اثر گاز اوزون بر روی رشد گیاهان متوقف می شود.

این مطالعه نشان داد که ترکیب بالا در انتهای قرن بیست و یکم میلادی موجب رشد بیشتر گیاهان و در نتیجه تولید بیشتر گرده خواهد شد. با این که هنوز مشخص نیست که آیا این پدیده می تواند به ابتلای افراد بیشتری به آلرژی بیانجامد یا خیر، اما مشخص است که افزایش گرده گل ها در هوا به معنای تشدید وضعیت افراد مبتلا به آلرژی نسبت به این ماده خواهد بود. این پژوهش در ژورنال PLOS One منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا