انتشار بیش از 150 مقاله به همت محققان مرکز فیزیک پلاسما دانشگاه آزاد

دکتر محمود قرآن نویس از مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای این واحد دانشگاهی به عنوان پیشرفته ترین مرکز پژوهشی ایران در زمینه فیزیک پلاسما یاد کرد.مدیر مجله بین المللی فیزیک نظری و کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص دلایل دنبال کردن برنامه انرژی جوش هسته ای توسط ایران نیز گفت: از آنجاکه ذخایر ایران همیشگی نیستند باید در جستجوی منابع جدید انرژی همچون انرژی هم جوشی هسته ای باشیم.

وی به آزمایشات توکامک IR-T1 که بر مبحث تشخیص پلاسما تمرکز دارد و همچنین مطالعات ناپایداری اِم اِچ دی (مگنتو هیدرودینامیک) در پلاسماها اشاره کرد و افزود: راکتورتوکامک IR-T1 واحد علوم و تحقیقات در سال 1373 با ارتفاع دو و نیم متر، وزن دو هزار و 700 کیلوگرم و شعاع محفظه چنبره برابر با 45 سانتیمتر راه اندازی شد.
قرآن نویس یادآور شد: از سال 1385 یک آزمایشگاه پلاسمای کانونی در این مرکز تحقیقات دایر شده که سه دستگاه ساخت داخل را در خود جای داده است و برای تحقیقات پلاسمای داغ مورد استفاده قرار می گیرد.
وی در خصوص نقش راکتورتوکامک IR-T1 در پروژه ایتر (راکتور گرما هسته ای آزمایشی بین المللی) توضیح داد: پروژه ایتر با چالش های متعددی روبروست از همین رو برای رفع مشکلات همجوشی، در کشورهای مختلف از توکامک هایی در ابعاد کوچک استفاده می شود زیرا کار کردن با یک توکامک کوچک به مراتب آسان تر و مقرون به صرفه تر است.
رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: پروژه IR-T1 بر مبحث اندازه گیری پارامترهای تشخیص پلاسما و همچنین ناپایداری اِم اِچ دی (مگنتو هیدرودینامیک) در پلاسماها تمرکز دارد که دو مبحث حائز اهمیت در پروژه ایتر به شمار می آیند.
وی خاطرنشان کرد: از سال 1385 تا کنون دو قرارداد با IAEA (آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل متحد) منعقد کرده ایم که به موجب آن مجاز به انجام تحقیقاتی با کشورهای صنعتی به صورت مشترک هستیم که حامی پروژه ایتر باشد.
به گفته قرآن نویس، این قراردادها مطابق با «پروژه تحقیقاتی هماهنگ IAEA» است که از تحقیقات مشترکی که از توکامک های کوچک بهره می گیرند و از مطالعات نظری و عملی که در پروژه ایتر کاربرد دارند حمایت می کند.
وی افزود: بیش از 1200 دانشجو در این مرکز مشغول فعالیت هستند که حدود 800 نفر از آنها دانشجویان مقطع کارشناسی در زمینه مهندسی فیزیک لیزر، فیزیک پلاسما، فیزیک جامدات و 200 نفرکارشناس ارشد در زمینه های مشابه مختلف ادامه تحصیل می دهند و 150 دانشجوی دکتری در زمینه های مختلف فیزیک ادامه تحصیل می دهند.
قرآن نویس تصریح کرد : مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای واحد علوم و تحقیقات، کرسی پژوهشی گداخت هسته ای را در سال 1386 و کرسی پلاسما تکنولوژی را در سال 1393 از طرف صندوق حمایت از پژوهشگران (معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری) دریافت کرد.
رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه تحریم ها در طی سال های اخیر ما را با مشکلاتی مواجه ساخته است، ادامه داد: در اکثر موارد به علت مشکلات موجود در صدور روادید قادر به شرکت در کنفرانس های مهم نبوده ایم و از دیگر مشکلات می توان به خرید مایحتاج مرکز تحقیقاتی مان اعم از ماده اولیه، تجهیزات راه اندازی و سیستم های اندازه گیری از کشورهای توسعه یافته اشاره کرد، ضمن اینکه برخی مجلات بین المللی از چاپ مقالات پژوهشی محققان ایرانی خودداری می کنند.