اثرات شگفت انگیز پرتو های خورشیدی بر مغز

سفر به فضا و ارسال انسان به کره مریخ همواره یکی از بحث برانگیز ترین مسائل دنیای امروزی بوده است. دانشمندان هنوز هم درباره اثراتی که قرار گرفتن در فضا ممکن است بر روی بدن و ساختار فیزیولوژیکی انسان داشته باشد اطلاعات دقیقی ندارند اما به تازگی آزمایشی که در این باره بر روی موش ها انجام گرفته، نشان داده است که زندگی در فضا می تواند موجب تغییرات غیرمترقبه ای در مغز انسان شود.

آیا سفر به مریخ اثرات غیرقابل جبرانی را به بدن فضانوردان وارد می کند؟ آیا عواملی در فضا وجود دارد که می تواند زمینه ساز زندگی بهتر انسان ها در آن جا می شود یا ذرات پرانرژی و خطرناکی مانند آهن و سیلیکون می تواند تاثیرات منفی را برای انسان به دنبال داشته باشد؟ این نمونه ها تنها بخشی از سوالاتی است که ذهن بسیاری از دانشمندان را به خود مشغول ساخته است. پرفسور آملیا ایچ از دانشگاه تگزاس در راستای پاسخ به این سوال ها پژوهشی در این رابطه بر روی موش ها به انجام رساند که از طرف سازمان ناسا تامین سرمایه می شد. او به تازگی نتیجه تحقیقات خود مبنی بر فرایند و نحوه اثر گذاری پرتوهای فضایی بر مغز موش های بالغ و موش های جوان را منتشر کرده است.

یافته های این پژوهش بسیار تعجب بر انگیز بود. موش های جوانی که معرض پرتوهای فضایی قرار گرفته بودند در انجام وظایف چالشی و آسان، ضعیف تر از موش های جوان عادی عمل کردند. جالب است بدانید که موش های بالغی که در معرض این پرتو ها قرار می گرفتند در انجام وظایف مشابه از جمله تشخیص دو محیط متفاوت، بهتر عمل می کردند. عملکرد تشخیصی این موش های بالغ که در معرض پرتوهای یاد شده قرار گرفته بودند در مقایسه با سایر موش ها بهتر شده بود.

اما نتایج به دست آمده در این پژوهش لزوما خوب نیست زیرا این موش ها تنها در یکی از وظایف خواسته شده که همان تشخیص دو محیط متفاوت بود بهتر عمل کرده بودند. لازم به ذکر است که برای انجام این وظیفه بخش هیپوکامپ مغز موش ها درگیر می شود. در این حال تحقیقات بسیاری توانسته اند تاثیرات مخرب این پرتوها را به اثبات برسانند و در عین حال استفاده بهتر از این بخش مغز موش ها می تواند نتیجه دلایل مختلف و متفاوتی باشد.

به بیان دیگر تا زمانی که این محققان این مسئله را به صورت عمیق تر و دقیق تری مورد بررسی قرار دهند نمی توان نتیجه نهایی و قطعی را بیان کرد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا