پایش سواحل ایرانی دریای خزر از نظر وجود لاشه فک

داود میرشکار روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به تلف شدن حدود 11 فک خزری در سواحل جمهوری آذربایجان افزود:بررسی علت تلف شدن این فک ها در حال انجام است اما تاکنون دلیل آن مشخص نشده است.
وی اظهار کرد: تاکنون لاشه فکی مشکوک به بیماری در سواحل ایران مشاهده نشده است و سازمان محیط زیست آماده است تا در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک آنرا مورد بررسی قرار دهد.
وی با بیان اینکه تمام فک های تلف شده بالغ بودند گفت: معده تمام این فک ها خالی بود که این نشان می دهد این حیوانات مدتها است درگیر به احتمال زیاد یک بیماری بودند که قادر به تغذیه نبوده اند.
میرشکار اظهار کرد: با توجه به اهمیت حفاظت از فک های خزری که گونه هایی در خطر انقراض هستند طرحی پژوهشی برای بررسی عوامل تهدید حیات این گونه ها اعم از انواع آلودگی های میکروبی و ویروسی در سازمان محیط زیست تعریف شده که به زودی آغاز می شود.
وی گفت: البته اکنون فصل زادآوری فک ها است از این رو آنها بیشتر به سمت شمال دریای خزر یعنی کشورهای روسیه و قزاقستان حرکت می کنند تا فرزندان خود را بر روی یخ ها به دنیا آورند.
وزارت محیط زیست و ذخایر طبیعی جمهوری آذربایجان روز جمعه ( اول آبان ) از وقوع مرگ فک های خزری در شمال آب های ساحلی این کشور خبر داد و اکنون دلایل مرگ فک ها در نقاط مختلف ساحل دریای خزر به وسیله کارشناسان این وزارتخانه در دست بررسی است.
بر اساس این گزارش، نمونه برداری های صورت گرفته از لاشه فکها به آزمایشگاه های مربوطه ارایه شده و نتایج این تحقیقات در 2هفته آینده مشخص خواهد شد. 
در سال های 2001 و 2002 میلادی نیز موارد مرگ دسته جمعی فکها در بخش شمالی دریای خزر مشاهده شد، بر اساس تحقیقات انجام شده در آن زمان، دلیل مرگ فکهای خزری بیماری طاعون خیارکی اعلام شده بود.
فک خزری با نام علمی Pusa caspica یکی از پستانداران کمیاب آبزی دنیا است که فقط در دریای خزر و رودخانه های منتهی به آن زندگی می کند. این گونه تنها پستاندار دریای خزر محسوب می شود و به دلیل صید بی رویه و به هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت نیازمند حمایت بین المللی است.
فک خزری به طور میانگین ۱٫۵ متر طول و ۶۸ کیلوگرم وزن دارد و یکی از کوچکترین انواع فک به شمار می رود.
ساحل نشینان شمال به آن سگ آبی می گویند، فک ها جانورانی با ارزش اند که حتی با مدفوع خود یک منبع غذایی در دریای خزر به وجود می آورند و نابودی آنها اکوسیستم خزر را به خطر می اندازد. 
فک ها در تابستان، بهار وپاییز بیشتر در آب های ایران زندگی می کنند و برای زایمان به مناطق یخی در شمال دریای خزر مهاجرت می کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا