راه‌اندازی دفتر موتور جستجوی روسی در ایران

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان، صبح امروز یکشنبه با نیکلای نیکی فوروف وزیر ارتباطات روسیه دیدار و گفتگو کرد.در این دیدار با تاکید بر همکاریهای مشترک دو کشور در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات، بر توسعه فعالیت ها در حوزه تحقیق و توسعه، امنیت اطلاعات، شبکه های اجتماعی، موتورهای جستجو و فعالیتهای پستی، بحث و تبادل نظر شد.

رایزنی برای کاهش انحصار مدیریت اینترنت در جهان

محمود واعظی در این نشست گفت: روابط ایران و روسیه در بخش سیاسی، امنیتی، اقتصادی و ICT در حال گسترش است و ایران آمادگی تبادل نظر در همه بخشها را با کشور روسیه دارد.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به برگزاری اجلاس بریکس اشاره کرد و گفت: در اجلاس بریکس، که اواسط ماه دسامبر در نیویورک در سازمان ملل برگزار می شود برای سرنوشت انحصار اینترنت تصمیم گیری خواهد شد.

وی ادامه داد: در این اجلاس، قصد داریم در رابطه با کاهش انحصار مدیریت اینترنت در جهان رایزنی های خود را با کشور روسیه و کشورهای موافق شکست انحصار، ادامه دهیم و در قالب اجلاس های اتحادیه جهانی مخابرات – ITU و جلسات کنفرانس جامعه اطلاعاتی – WSIS نیز با این کشور تعامل و مذاکرات خوبی خواهیم داشت.

واعظی تاکید کرد: کشورهای بسیاری معتقدند که اینترنت نباید انحصاری باشد و حتی بسیاری از کشورهای اروپایی نیز، از این مسئله حمایت می کنند.

نقش مدیران برجسته ایرانی در حوزه فناوری اطلاعات دنیا

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر همکاری دو کشور ایران و روسیه در زمینه تحقیق و توسعه ( R&D) تاکید کرد و ادامه داد: در ایران سالی ۲۰۰هزار نفر در حوزه ICT فارغ التحصیل می شوند.

وی با اشاره به اینکه مدیران برجسته ایرانی، نقش پررنگی در حوزه فناوری اطلاعات بسیاری از کشورهای مطرح دنیا دارند خاطرنشان کرد: در این میان، می توانیم با همکاری یکدیگر، از محصول فکر و اندیشه جوانان نخبه ایرانی، برای تولید محصول استفاده کنیم.واعظی بر اهمیت امنیت اطلاعات برای همه کشورها تاکید کرد  و ادامه داد:‌ ایران و روسیه می توانند در این زمینه از تجربیات یکدیگر استفاده کنند و امنیت اطلاعات را برای شهروندان، بالا ببرند.

راه اندازی دفتر موتور جستجوی «یان دکس» در ایران

واعظی با اشاره اینکه شرکتهای روسیه در رابطه با شبکه های اجتماعی توفیقات خوبی بدست آورده اند ادامه داد: ایران به دنبال آن است که شبکه های اجتماعی داخلی خود را تقویت کند.

وزير ارتباطات گفت: شبکه اجتماعی تلگرام که منتسب به روسيه است هم اکنون در ايران ۱۳ تا ۱۴ ميليون نفر مخاطب دارد و با سياستهای وزارت ارتباطات بدون محدوديتی مشغول فعاليت است.

وی بر اهمیت موتورهای جستجو تاکید کرد و گفت: در این نشست با وزیر ارتباطات روسیه توافق کردیم تا موتور جستجوی «یان دکس» در ایران دفتر داشته باشد و بتواند به مردم سرویس بهتر ارائه دهد.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: ما نیز آمادگی داریم در رابطه با خط و زبان فارسی از طریق موتورهای جستجوی «یوز و پارسی جو» همکاری های دو جانبه با روسیه، داشته باشیم.

واعظی تصریح کرد: از جمله موضوعات مهم مورد بحث دراین دیدار، اینترنت اشیاء، مدیریت داده های عظیم (بیگ دیتا)، نسل پنجم موبایل و شهر هوشمند است که در زمینه همکاری های دو جانبه، فعالیت خواهیم داشت.وی اظهار داشت: در رابطه با همکاریهای پستی، دو کشور ایران و روسیه مراودات زیادی با یکدیگر دارند و قصد داریم در زمینه تجارت الکترونیک، همکاریهای بیشتری داشته باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا