«تعداد دانشمندان پزشکی پراستناد ایرانی در جهان» چند هزار نفر عقب‌تر از حد انتظار

 تولید علم و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در خراسان شمالی با اعلام کسب رتبه نخست منطقه در تولیدات علمی در سال 2014 توسط ایران خاطرنشان کرد: این رتبه در سطح جهان برای ایران 17 است زیرا 40 هزار مقاله علمی توسط محققان کشور طی یک سال تولید شده که 50 درصد عمده این تولیدات علمی در زمینه علوم پزشکی بالینی است.

وی با تاکید بر این که تولیدات علمی زمانی نافع خواهد بود که در سطح ملی و بین‌المللی مورد ارجاع قرار گیرد، گفت: متاسفانه میزان ارجاع به مقالات علمی پژوهشگران ایرانی نسبت به تولید آنها کم بوده و این در حالیست که دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان دانشگاه پیشرو کشور، تنها 94 مقاله سطح بالا و قابل استناد دارد .

وی با بیان این که تحقیقات باید در جهت پاسخ به مشکلات حوزه سلامت و عملیاتی باشد، اظهار کرد: تلاش می‌شود پژوهش‌های پزشکی نیز در جهت تولید علم نافع، کاربردی و قابل استناد باشد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: در حال حاضر بخشی از تحقیقاتی که به صورت مقاله چاپ می‌شود، سطحی است؛ زیرا روش‌هایی که به کار می‌رود دقیق نیست؛ از سوی دیگر تجزیه و تحلیل این پژوهش‌ها نیز ضعیف و حتی ممکن است تفسیرآن نیز غلط باشد.

ملک‌زاده با تاکید بر این که ملاک ما در تولید مقالات علمی کیفیت آنهاست نه کمیت، گفت: کیفیت یک مقاله با تعداد دفعاتی که به آن ارجاع و استناد شده است، سنجیده می‌شود که متاسفانه این میزان در مورد مقالات محققان کشورمان پایین است .

وی افزود: نظام علم‌سنجی و اعتباردهی باید بین تحقیقات کاربردی و بنیادی تفاوت قایل شود. باید تلاش کرد زیرساخت‌های تحقیقاتی را ارتقا دهیم تا محققان نیز وقت، بودجه و انرژی خود را صرف اقدامات اثربخش کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر این که برای توسعه علمی باید بر روی نیروی انسانی سرمایه‌گذاری صورت گیرد، گفت: همچنین باید زیرساخت‌ها برای اشتغال، تحقیق و پیشرفت دانشجویان فراهم شود تا به تحقیقات از نظر کیفی عمق ببخشیم.

وی با اشاره به وجود چهار میلیون دانشمند در سراسر جهان که مقالات آنها در موسسه ISI منعکس شده است، خاطرنشان کرد: از این افراد تنها 60 هزار نفر به عنوان دانشمند برتر از نظر تعداد ارجاع به مقاله انتخاب شده‌اند و انتظار می‌رود حداقل 3 تا 4 هزار نفر از آنها ایرانی باشند در حالی که فقط 88 نفر از این تعداد ایرانی هستند .

ملک‌زاده افزود: باید تلاش کرد افرادی که می‌توانند در این لیست قرار بگیرند حفظ و حمایت شوند؛زیرا این افراد به خاطر مهیا نبودن زیرساخت‌ها به نقاط دیگر جهان مهاجرت می‌کنند.

به گزارش ایسنا،وی با اشاره به برنامه وزارت بهداشت برای تربیت پزشکان پژوهشگر گفت: این برنامه در سراسر جهان اجرا و سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در این مورد صورت می‌گیرد اما تاکنون کشور ما برنامه تربیت محقق نداشته و این درحالیست که مقام معظم رهبری از مجلس و دولت خواسته‌اند در زمینه تولید علم، تحقیقات و پژوهش برنامه‌ریزی کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا