بروز مشکلات زیست محیطی در 5 استان با خشک شدن دریاچه های نمک و حوض سلطان

وقوع خشکسالی های پیاپی در چند سال اخیر از یک سو و مدیریت نامناسب و غیراصولی منابع آب که نمود بارز آن ساخت بی رویه سدها و انتقال بین حوضه ای آب است، از سوی دیگر باعث خشک شدن و نابودی بسیاری از تالاب ها، دریاچه ها و زیستگاه های طبیعی شده است. اتفاقی که مشکلات زیست محیطی گسترده ای برای کشور به بار آورده است که از آن جمله می توان به پدیده ریزگردها اشاره کرد. پدیده ای که سالانه خسارت های زیادی به همراه دارد و سلامت شهروندان را تهدید می کند.

از جمله مهم ترین دریاچه های بخش مرکزی ایران، دو دریاچه نمک قم و حوض سلطان در استان قم است. این دو دریاچه از جمله دریاچه های شور کشور هستند و مقادیر زیادی نمک در خود جای داده اند. میزان نمک در دریاچه نمک قم به حدی است که در گذشته، قطعات بزرگ نمک در سطح آب قابل مشاهده بود. با این وجود در سال های اخیر این دو دریاچه بخش زیادی از آب خود را از دست داده اند و در معرض نابودی قرار دارند. موضوعی که می تواند مشکلات زیست محیطی گسترده ای برای چند استان مهم و پرجمعیت کشور از جمله استان تهران به وجود بیاورد و سلامت ساکنان آن را به خطر بیندازد.

احمد امیرآبادی فراهانی؛ نماینده قم در مجلس شورای اسلامی در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس، گفت: هم دریاچه نمک قم و هم دریاچه حوض سلطان الان در حال نابودی هستند. ورودی آب به این دریاچه ها کاملا خشک شده است و حتی در دوره هایی از سال که ورودی های فصلی به این دریاچه ها می ریخت، در حال حاضر هیچ ورودی صورت نمی گیرد. به همین جهت روز به روز شاهد خشک تر شدن این دریاچه ها هستیم تا آنجا که می توان گفت دریاچه حوض سلطان تقریبا خشک شده است و تنها از آن نمک باقی مانده است. دریاچه نمک هم وضعیت مشابهی دارد.

وی افزود: اگر به این دو دریاچه رسیدگی نشود به زودی شاهد بروز مشکلات زیست محیطی از جمله گرد و غبار در منطقه خواهیم بود که مشکلاتی برای زندگی مردم حداقل در استان های اصفهان، مرکزی، قم، تهران و سمنان به وجود می آورد.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اینکه دولت به بحث احیای دریاچه ارومیه توجه می کند کار بسیار خوبی است. اما نباید این دریاچه ها که در مرکز کشور قرار دارند و در صورت خشک شدن، زندگی جمعیت بسیار زیادی از مردم را به مخاطره می اندازند، مورد بی توجهی قرار بگیرند. باید برای این دو دریاچه فکر اساسی کرد و اعتبار خاصی در نظر گرفت که از بروز مسایل زیست محیطی در چندین استان کشور جلوگیری شود.

امیرآبادی فراهانی با اشاره به دلایل خشک شدن دریاچه های نمک و حوض سلطان، گفت: برداشت های بی رویه و غیراصولی آب و ساخت سدهایی که بعضا بدون مطالعه یا در نظر گرفتن اولویت بندی بود و جلوی ورود آب به این دریاچه ها را گرفت، از مهم ترین دلایل به وجود آمدن شرایط کنونی است که مشکلات زیادی برای آن منطقه ایجاد کرده است. بنابراین دولت باید هرچه زودتر به فریاد مردم منطقه برسد و تصمیم خوبی اتخاذ کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه ای برای احیای این دریاچه ها پیش بینی شده است؟ متذکر شد: ما صحبت هایی با خانم دکتر ابتکار داشتیم اما با وجود پیگیری های زیادی که صورت گرفت تا امروز هیچ نتیجه ای حاصل نشده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا