ستاری: تامین درآمد پژوهش های کاربردی از طریق بخش خصوصی ضروری است

به گزارش روابط عمومی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، دکتر سورنا ستاری در بازدید از مراکز تحقیقاتی دانشگاه علم وصنعت ایران، عدم وجود مشتری برای پژوهش ها را عمده ترین مشکل این بخش عنوان کرد و افزود: شاید تا تحقق تامین درآمد پژوهش ها از بخش خصوصی وتجاری سازی دستاوردهای فناوری دانشگاه ها فاصله زیادی داشته باشیم اما با این جهت گیری باید کسب هزینه ها در دانشگاه ها از طریق شرکت های دانش بنیان شکل گیرد. 

وی بیان کرد: باید قوانین را درجهت حرکت دانشگاه ها به سمت ایجاد شرکت های دانش بنیان اجرایی کنیم چرا که دانشگاه ها بستر بسیارمناسبی برای تحقق اقتصاد دانش بنیان هستند.

ستاری افزود: درپژوهش ها غالبا یک مساله فرضی داریم که پژوهش راه حل آن را ارائه می کند اما برای این مساله فرضی، مشتری حقیقی وجود ندارد، این مشکل چه در حوزه پژوهش های مرز دانش و چه در حوزه پژوهش های تجاری، مشاهده می شود.

وی با بیان اینکه پژوهش تجاری با پول بلاعوض تحقق نمی یابد، ابرازکرد: پژوهشی که به فروش ومشتری منجر شود، سازو کارهای خاص خود را دارد و در این میان سازمان های دولتی صرفا مشتری پژوهش های مرز دانش هستند، در پژوهش های تجاری، فکر می کنیم که می توان با پول دولت محصول تجاری به بخش صنعت تحویل دهیم اما تا زمانی که سرمایه دولتی صرف بخش پژوهش تجاری شود، این اتفاق رخ نخواهد داد.

وی با اشاره به اینکه زمینه ورود دانشگاه ها به عرصه تجاری از طریق نهادهای واسط همچون پارک ها و شرکت های دانش بنیان امکان پذیرمی شود، بیان کرد: در معاونت علمی تلاش می شود تا اثبات کنیم پژوهش درآمدزا است ودرآمد پژوهش می تواند شامل ارقام بسیار بالایی باشد، نخستین گام برای تحقق درآمدزایی از پژوهش، داشتن مشتری و شناخت نیازهای واقعی جامعه و بازار است.

وی با تاکید بر ریزش فناوری های تولید و انباشت شده در پژوهش های دولتی از جمله حوزه دفاعی اظهارکرد: باید این فناوری ها به سمت تجاری شدن و استفاده در زندگی مردم حرکت کند و این امرتنها از طریق بخش خصوصی تحقق می یابد، نتیجه بسیاری از پژوهش های کلان مورد استفاده قرار نمی گیرند در حالی که می توانند با ورود به حوزه تجاری تاثیرات مهمی در زندگی مردم داشته باشند. 

رییس هیات امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی با اشاره به اینکه تجربه های قبلی نشان داده است پژوهشگاه ها نسبت به هزینه های صرف شده، عملکرد و برون داد پایینی داشته اند، گفت: ضعف اغلب پژوهش ها این است که کاربردی در حوزه تجاری ندارند در صورتی که تاکید دریافت خروجی از این تلاش ها می تواند موجب سودآوری، ایجاد اشتغال و تامین بخش عمده ای از هزینه های پژوهشگاه ها و دانشگاه های کشور شود.

*** انتخاب نخبگان توسط دانشگاه ها

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اصلاحات صورت گرفته در آیین نامه های این بنیاد، بیان کرد: تغییر آیین نامه های بنیاد درجهت سهیم کردن دانشگاه ها درحمایت و ارائه تسهیلات به نخبگان، موجب تسریع روند پیوستن افراد برجسته به جمع نخبگان خواهد شد.

وی بیان کرد: انتخاب افراد نخبه به دانشگاه ها سپرده شده است و ظرفیت افزایش سهمیه دانشگاه ها در آیین نامه پیش بینی شده است، بنیاد ملی نخبگان، عضو نداشته است و نخواهد داشت بلکه با ارائه تسهیلات از نخبگان حمایت خواهد کرد، زیرا فردی که رتبه برتری در دانشگاه به دست آورده است باید وارد چرخه کارآفرینی شود و نباید به واسطه رتبه اش حقوق بگیرد.

*** ضرورت ارزش گذاری نیروی انسانی از حیث توانمندی فناوری و دانش

دبیر هیات امنای صندوق نوآوری وشکوفایی با بیان اینکه تکیه اقتصاد دانش بنیان به نیروی انسانی کارآمد و توانمندی افراد است یادآورشد: باید ساز وکاری ایجاد شود تا بتوانیم افراد را از حیث توانمندی فناوری و دانش ارزش گذاری کنیم. بانک های کشور با این مفاهیم آشنا نیستند از همین رو، صندوق نوآوری و شکوفایی می تواند این ارزش گذاری را به خوبی انجام دهد. 

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید بر اینکه دانشگاه ها محل زایش شرکت های دانش بنیان هستند، افزود: باید بتوانیم قوانین را در جهت حرکت دادن دانشگاه ها به سوی توانمند شدن در ایجاد این شرکت ها اجرایی کنیم چرا که دانشگاه ها صاحب بستر بسیار خوبی برای تحقق اقتصاد دانش بنیان هستند. 

براساس این گزارش، ستاری در این بازدید از مرکز تحقیقات ماهواره و دستاوردهای بومی کشور در زمینه تولید ماهواره های تحقیقاتی، مرکز فناوری های عصبی ایران ، موسسه کامپوزیت ایران که با بهره گیری از دانش بومی نانو به تولید الیاف کامپوزیتی و سازه های مقاوم و الیاف شیشه می پردازد دیدن کرد. 

بنا بر این گزارش، همچنین ظرفیت حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از دستاوردهای تحقیقاتی دانشگاه علم و صنعت ایران در جهت تجاری سازی ارزیابی و بررسی شد. 

در این بازدید، دکتر محمدعلی برخورداری رییس دانشگاه علم وصنعت ایران، دکتر علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی، دکتر محمود شیخ زین الدین معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی، جمعی از اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاه علم و صنعت دکتری ستاری را همراهی کردند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا