مطالعه تاثیرات مخرب ال نینو در قاره آفریقا

مقامات سازمان هواشناسی کشور جیبوتی در شمال شرق قاره آفریقا از مردم ساکن این مناطق درخواست کردند که جهت مواجهه با اثرات شدیدی پدیده ال نینیو آماده و هوشیار باشند . بر این اساس احتمال بروز حوادث طبیعی و بحران های ناشی از ال نینو در فصل زمستان پیش رو که مقارن با فصل بارندگی در این کشور است ، وجود دارد . به گفته کارشناسان ، تاثیرات پدیده ال نینو در بخش هایی از قاره آفریقا می تواند به صورت بارش های شدید و غیر معمول ، در ماه های بین اکتبر و دسامبر ( مهر تا آذر ) مشاهده شود .  به اعتقاد کارشناسان ، بارش های سیل آسا و شدید در مناطق ساحلی برخی از بخش های شمال و شرق قاره آفریقا رخ خواهد داد که این بارش ها می تواند همراه با بروز مشکلاتی همچون جاری شدن سیل و رانش زمین همراه باشد .

ال ‌نینو (El Nino) یکی از چرخه‌ های مشهور آب و هوایی جهان بوده که هر 2 تا 7 سال یک ‌بار باعث ایجاد ناهنجاری‌ های بزرگی در آب و هوای سراسر زمین می‌ شود . از جمله این ناهنجاری‌ها می‌ توان به سیلاب‌ های ناگهانی ، خشک ‌سالی ، قحطی و اپیدمی اشاره کرد .

قابل ذکر است ، مطبوعات و رسانه های استرالیایی اعلام کردند که دفتر هواشناسی استرالیا خبر از وقوع حتمی آخرین دور ال نینو داده است . در واقع ال نینو دوره هوای گرم از یک سیستم آب و هوایی بزرگ بوده که در جنوب اقیانوس آرام رخ می دهد چرا که بر خلاف قاعده برای مدت طولانی گرم یا سرد بوده است .

به بیان ساده تر ، ال ‌نینو یک گردش اتمسفری ، در صفحه ‌ای عمود بر استوا است که با صعود هوا در غرب اقیانوس آرام استوایی و نزول هوا در شرق اقیانوس آرام استوایی شکل می‌ گیرد و همراه با آن بادهای سطحی شرقی و بادهای غربی فوقانی به موازات استوا در سطح وسیعی از حوضه اقیانوس آرام استوایی ایجاد می ‌شود . این مساله به این معنا است که آب های گرم اقیانوس آرام از غرب اقیانوس به سمت شرق آن گسترش پیدا کرده و باران را با خود به آن سمت می برد . این موضوع باعث خشکسالی های گسترده ای در غرب اقیانوس آرام و بارندگی در شرق این اقیانوس می شود .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا