پیش بینی حرکت شهاب سنگ ها به سمت زمین

گروهی از پژوهشگران ارشد دپارتمان نجوم و فضا در آکادمی علوم روسیه در حال بررسی الگوی حرکتی شهاب سنگ ها به سمت زمین و امکان برخورد آن ها با این سیاره هستند . به اعتقاد این پژوهشگران ، طی یک صد سال آینده تعداد زیادی شهاب سنگ به سمت زمین خواهند آمد و بسیاری از آن ها با فاصله ای نزدیک و خطرناک از کنار سیاره ما خواهند گذشت .

در همین زمینه لیدیا ریکولووا Lidia Rykhlova از پژوهشگران دپارتمان نجوم و فضای روسیه اعلام کرد : " در بین این شهاب سنگ ها ، تعداد شهاب سنگ های بزرگ ؛ بسیار زیاد است و برخی از آن ها دارای ابعادی به بزرگی 100 متر بوده و از فاصله هفت و نیم میلیون کیلومتری زمین خواهند گذشت . "

گفتنی است چندی پیش نیز سازمان فضائی ناسا اعلام کرده بود که یک شهاب سنگ بسیار بزرگ با ابعادی بین 260 تا 620 متر به سمت زمین در حال حرکت بوده و در تاریخ 31 اکتبر ( برابر با 9 آبان ) با فاصله نزدیکی از کره زمین عبور خواهد کرد . لیدیا ریکولووا در باره این شهاب سنگ و خطر بالقوه آن برای کره زمین  ؛ این چنین اعتقاد دارد : "  این شهاب سنگ تهدیدی جدی برای کره زمین و ماه محسوب نمی شود . احتمال تغییر مسیر این شهاب سنگ و برخورد آن با سیاره ما بسیار ناچیز و غیر محتمل است . "

لازم به توضیح است که پرفسور ویکتور گروکوفسکی Viktor Grokhovsky از پژوهشگران دانشگاه ایالتی اورال Urals Federal University اعلام کرد : باید در نظر داشت که در کل خطر سنگ های آسمانی برای زمین ، بیشتر از خطر  خرده سیاره ها و آستروئید ها است . تجربه نشان داده است که خرده سیاره های بزرگ تنها در طول یک صد سال ممکن است برای دو یا سه بار در نزدیکی زمین ظاهر شوند . "

البته در مجموع باید اذعان داشت که هر دو گروه شهاب سنگ ها و خرده سیاره ها به طور بالقوه خطر بزرگی برای کره زمین محسوب شده و برخورد آن ها با سیاره زمین می تواند عواقب ناگواری در پی داشته باشد . در خاتمه باید عنوان کرد که دانشمندان در حال رصد دائمی حرکت اجرام آسمانی در محدود زمین بوده و تمهیداتی در این زمینه اندیشیده شده است .